DEBAT - Redaktionen har fra Birte Skot-Hansen, Nexø, modtaget:
Jeg bliver virkelig træt og frustreret over, at vi år efter år skal læse om store budgetoverskridelser på børne- og ungeområdet. Den største udgiftspost er udenøs anbringelser, som i 2023 løb op i 160 millioner kroner, sammenlignet med 77 millioner kroner i 2019. Det er altså en fordobling på blot fire år! Dette burde for længst have ført til et skærpet fokus på bedre og billigere løsninger, især når vi tydeligt ser, at behovet stiger, fordi en tidlig forebyggende indsats ikke bliver prioriteret.
Morten Riis – ord, ord, ordI næsten otte år har vi hørt Morten Riis udtale, at kommunen arbejder på at anbringe flere børn og unge på Bornholm. Men hvad er der sket? Ikke meget, fordi det ikke er blevet prioriteret højt nok. Hvorfor? Det er fuldstændig uacceptabelt, at man ikke arbejder mere målrettet på dette område. Jeg får indtrykket af, at den administrative og politiske vilje til at oprette en børneinstitution på Bornholm simpelthen ikke er stærk nok til at få projektet i gang. Øv!
Lukningen af SiriusSammen med mange andre kæmpede jeg i 2010 imod lukningen af det velfungerende bo- og behandlingssted på Stenbrudsvej i Nexø for børn mellem 7-12 år. Desværre uden held eller politisk lydhørhed. Man stoppede administrativt med at henvise til stedet, fordi man ville spare et større millionbeløb på Børnecenter Bornholm. At lukke Sirius skulle angiveligt spare 1,8 millioner kroner om året, men det var en kortsigtet og uigennemtænkt beslutning, baseret på et administrativt forslag fra sparekataloget. I dag står vi og mangler Sirius.
Familiepleje og behandlingsbostedDet er vigtigt at forstå, at familiepleje og behandlingsbosteder er vidt forskellige tilbud. Desværre ved jeg, at mange af de anbragte børn og unge har så alvorlige problemer, at en familiepleje ikke kan håndtere det. Der kræves en større og mere professionel indsats. Som tidligere nævnt skal vi også sætte ind med en tidligere og mere målrettet forebyggende indsats.
Vi håber og håberMorten Riis håber, at det på et tidspunkt bliver til noget med en børneinstitution på Bornholm. Det håber jeg også, og det gør sikkert mange andre. For desværre har Bornholm alt for mange utilpassede børn og unge, der kræver politisk opmærksomhed og de bedst mulige tilbud.
Med venlig hilsen
Birte Skot-HansenParadisvej 39
3730 NexøFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2024 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.