De små skridt går også et stykke af vejen
Susanne Christensen, Rønne, er EU-journalist og bor i Rønne efter en periode i Bruxelles.

De små skridt går også et stykke af vejen

AF SUSANNE CHRISTENSEN / Søndag 1-12-19 - 09:48

KLUMME - Journalist Susanne Christensen skriver om EU-land.

Ursula von der Leyens nye EU-kommission har allerede sat rekorder inden den er trukket i arbejdstøjet. Det lover godt for ligestillingen, mangfoldigheden og ikke mindst vores Bright Green Island.

Da støvskyen efter flere måneders politisk slagsmål lettede i onsdags, så hele Europa langt om længe sin nye EU-Kommission. Og der er grund til at være begejstret over synet. Den nye Kommission, med den fransktalende tysker Ursula von der Leyen i spidsen, har nemlig allerede slået en del rekorder uden overhovedet at have sat sin underskrift på et enkelt direktiv.

Ikke kun sidder en kvinde for første gang på den absolutte toppost i EU. Antallet af mænd og kvinder på kommissionsposterne er fuldstændigt ligeligt fordelt. Blandt dem er den yngste kommissær nogensinde. Små skridt på vejen til, at Kommissionen faktisk repræsenterer mangfoldigheden af de 500.000 mennesker, den laver love for. Hvem ved, om fem år ser vi måske endda etniske grupper, handicappede og homoseksuelle.

Det, der for alvor får mig til at klappe i mine små, blegfede journalisthænder, er, at Team von der Leyen har det mest ambitiøse klimamål til dato: Europa skal være verdens første CO2-neutrale kontinent i 2050. Det er rigtig godt nyt for Bornholms egne klima-ambitioner, også kaldet Bright Green Island.

Det betyder at vores de tiltag, der skal forbedre vores miljø og natur får mere direkte adgang til den rigtig store pengekasse, der står nede i Kommissionen. Vi behøver ikke længere retfærdiggøre vores klimaambitioner med, at de skaber jobs. Politisk kan vi få langt mere taletid på europæisk plan, fordi vi allerede er langt i den grønne omstilling. Vi får også lettere ved at eksportere vores grønne tiltag til polakkerne og tyskerne – for når Kommissionen kaster penge i en bestemt retning, løber alle normalt den vej. Sidst, men ikke mindst, kan vi glæde os til synet af flere vindmøller, mere bæredygtig produktion, renere luft og mere vild natur – what’s not to like!

Det er i hvert fald værd at holde øje med udviklingen på den front. Jeg ved, at jeg vil følge den tæt for at se, om Team von der Leyen og Team Bright Green Island leverer på sine ambitioner.

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2020 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

PÅ FORSIDEN LIGE NU