Delt tjeneste i hjemmeplejen er ikke vejen frem

Delt tjeneste i hjemmeplejen er ikke vejen frem

Onsdag 1-11-17 - 17:46

DEBAT – Redaktionen har fra Pernille Ipsen, Aakirkeby, modtaget følgende kommentar til servicedirektør Johannes Nilsson, Bornholms Regionskommune, vedrørende ældreplejen.

Johannes du skriver i går i dit indlæg på Bornholm.nu, at det er en ambitiøs øvelse, som vil tilføre yderligere 30 – 35 ansatte medarbejdere. Dette er jeg helt enig med dig i, men jeg har som tillidsrepræsentant været med til flere ansættelsessamtaler det sidste år og desværre er der ikke nogle faglærte, der søger jobbene. Desuden er der desværre ikke så stor søgning på sosu-uddannelsen som ønsket.

Jeg tænker, at det antal årsværk, du gerne ser ansat, er det samme som du tilbage i 2014 fik effektueret ned i tid, hvilket TR-gruppen dengang var meget bekymret for - som vi også fortalte dig. En del af disse medarbejdere har i mellemtiden fået anden beskæftigelse for at kunne supplere op, og ønsker af forskellige årsager ikke at få flere timer i Hjemmeplejen.

Da SOS startede på Bornholm anede en del medarbejdere en mulighed for at få indflydelse på deres eget arbejdsliv, og det kan man ikke fortænke dem i. Dermed er Hjemmeplejen kommet i underskud af medarbejdere.

Du skriver endvidere, at ledelsen har peget på nogle eksempler til at afhjælpe akutte overgangsproblemer i enkeltstående pludseligt opståede udfordringer som følge af at vi ikke blot kan indkalde vikarer.

Jeg må hertil sige, at de enkeltstående pludseligt opståede udfordringer er blevet hverdag i Hjemmeplejen og jo netop er årsag til det øgede vikarforbrug. Udfordringerne forsvinder jo ikke bare ved at vi ændre lidt på vores service, da vi ikke længere kan indkalde vikarer. Jeg tror tværtimod at vi vil få flere udbrændte kolleger og dermed øget fravær.

Hvad angår delt tjeneste i Hjemmeplejen så har der været sendt spørgeskema ud til medarbejderne, og ud af de 251 skemaer, der er kommet retur, har kun to svaret, at de kunne ønske sig delt tjeneste, hvoraf den ene kun ønsker det engang i mellem.

Så at fra politisk side beskylder FOA for at sige de ikke ønsker at indgå aftale med BRK omkring delt tjeneste, syntes jeg ikke er fair. De er der jo for at varetage medlemmernes interesser, og det må siges, at det er et rungende nej til delt tjeneste.

Måske skulle der tænkes i helt andre baner, hvor fastholdelse af medarbejdere indgår som en væsentlig faktor. Der vil indenfor det næste årti ske en stor fratrædelse af medarbejdere, da de efterhånden når pensionsalderen.

Med venlig hilsen

Pernille Ipsen
Bodelyngsvejen 6
3720 Aakirkeby

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Onsdag 24-12-25 - 11:06
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 23-12-25 - 14:55
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 26-12-25 - 08:37
Dødsfald
NAVNE Tirsdag 23-12-25 - 13:12
Sølvbryllup
DØDSFALD Lørdag 27-12-25 - 14:08
Dødsfald

Flere nyheder