Er Aakirkeby Bibliotek ved at lukke?

Er Aakirkeby Bibliotek ved at lukke?

Fredag 24-10-14 - 07:26

Redaktionen har fra Linda Weinreich Wridt modtaget følgende debatindlæg:

For et stykke tid siden, læste jeg i avisen, at Robert Johnsen fra Aakirkeby spurgte Bornholms Regionskommune om rygter talte sandt – at biblioteket skulle lukke/flytte.

Svaret var – at der ikke er besluttet noget endnu. Nu var jeg så på biblioteket onsdag 21/10-14, for at hente en stak bøger og blade. Her var en del medarbejdere i fuld gang med at tømme hylder. Nogle steder så der allerede meget tomt ud.

Hvad er årsagen så til det?

Hvis rygtet bliver til sandhed og det skal flyttes sammen med skolebiblioteket på byens skole, så tror jeg, at mange Aakirkeby-boere og brugere af biblioteket bliver meget triste.

Nuværende placering ligger godt og centralt med gode parkeringsmuligheder for de handlende, turisterne, de ældre (gangbesværede) lånere, forældre/bedsteforældre der tager børn/børnebørn med på biblioteket for at få en hyggelig stund, skoleelever der tager en hyggestund inden bussen kører hjemad. Lånere udefra øen smutter indenom på vej hjem fra job osv.

Vil det nye sted kunne tilbyde de samme ressourcer/faciliteter/tidsrum/åbningstider eller bliver det bare et afhentningssted hvor du kan hente dine reserverede materialer?

Venstres skolestrukturforslag viser, at skolen i Aaker ikke skal have nogen overbygning. Det betyder, at der heller ikke længere skal være skolebibliotek, da man har besluttet at skoler fra 0. – 6. klasse ikke skal have sådanne fremover fra august 2015.

Hvordan hænger det så sammen nu – når man evt. har påtænkt at lukke/flytte byens bibliotek?

Hasle og Svaneke fik lov til at ”overleve” – det syntes jeg også at Aakirkeby Bibliotek fortjener.

Med venlig hilsen
Linda Weinreich Wridt
Døvregård
Fårebrovejen 16, Bodilsker
3730 Nexø

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Torsdag 8-1-26 - 16:06
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 9-1-26 - 11:21
Dødsfald
DØDSFALD Søndag 11-1-26 - 16:21
Dødsfald
DØDSFALD Lørdag 10-1-26 - 09:44
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 13-1-26 - 08:27
Dødsfald

Flere nyheder