DEBAT - Redaktionen har fra Pernille Wøhler, Aakirkeby, modtaget:
I Ekkodalen, som tidligere var en dejlig og smuk oplevelse, er det nu blevet bekymrende at færdes. Store dyr, herunder kvæg som tyre og køer, er nu placeret til at gå frit blandt legende børn, barnevogne, voksne af alle aldre, turister såvel som lokale. På begge sider af Almindingsvej/Ekkodalen går der kvæg i to forskellige indhegninger, med brunstige tyre i begge, som blot reagerer naturligt på køerne. Kvæget er privat ejet men befinder sig på Naturstyrelsens arealer, det vil sige statens arealer, som ejes af den danske befolkning – altså dig og mig.
Enhver landmand ved, at man som fremmed naturligvis ikke bevæger sig ind blandt kvæg med løse tyre. Hverken tyre eller køer er ondskabsfulde, men blot dyr, som opfører sig efter deres natur. Sidste sommer kunne en mandlig turists møde med en af disse løse tyre have endt fatalt; han fik heldigvis kun en slem forskrækkelse og slap levende fra indhegningen. Men hvad med næste gang? Hvad hvis det er en barnevogn eller legende børn, tyre reagerer og handler ud fra? Man kan ikke løbe fra en tyr, ej heller stå imod disse dyr, som vejer mellem 500-1000 kg. Hvad er egentlig Naturstyrelsens rolle her?
På en fredelig marksti, der løber langs en bondes marker, går jeg tur med min hund. Her møder vi en ansat fra Naturstyrelsen, som meddeler, at man ikke må færdes på denne marksti uden snor, med argumentet om at det vil genere andre mennesker. Chili og jeg forlader så denne øde marksti, og med hunden i snor krydser vi kvægindhegningen. På Almindingsvej mødes vi af politiet, to mand høje, som beder om mit navn og CPR-nummer, og ønsker at sigte mig for at gå med løs hund, uden overhovedet på noget tidspunkt at spørge ind til min version. Det er besynderligt og mærkeligt ikke at undersøge sagen, før man truer den danske befolkning med bøder og retssager. Jeg spørger ind til, hvilken lov jeg bliver sigtet for at bryde, men får besked på, at dette kan jeg undersøge selv, da betjenten åbenbart ikke ved det.
Alt i alt en meget mærkelig oplevelse. Brunstige tyre og ulve må gerne færdes løst uden snor i Danmark med stor risiko for fatale konsekvenser for mennesker, mens tamme, velopdragne hunde skal holdes i snor. Hvor er logikken i dette?
Med venlig hilsen
Pernille WøhlerAlmindingsvej 34
Aakirkeby FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2024 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.