DEBAT - Redaktionen har fra Chris Hammeken, direktør i Ærø Turist & Erhverv, modtaget:

Tågen var her til morgen så tæt, at jeg havde svært ved at se blot få meter frem. Samme manglende udsyn må sekretariatet for Folkemødet Bornholm antages at have i skrivende stund. De har nemlig netop meddelt mig, at de har til hensigt at sende ø- og landdistriktskommunerne ud tæt på åbent hav til Folkemødet 2020, fordi de derved kan få plads til flere skibe i inderhavnen og hermed velsagtens kan tjene flere penge.

I praksis kan det betyde, at det velkendte og anerkendte folkemøde-skib, Samka, som har været et centralt omdrejningspunkt for vigtige samfundsdebatter og drøftelser igennem 6 år, nu indirekte forhindres i at være med til Folkemødet på Bornholm.

Det pudsige er, at Folkemødet her i 2019 netop havde fokus på de 17 verdensmål, men nu træffer beslutninger i et siloperspektiv med fokus på kun ét verdensmål, nemlig mål 8 der handler om økonomi. Det vil klæde sekretariatet også at træffe beslutninger i henhold til verdensmålene om bl.a. bæredygtige byer og lokalsamfund, livet på landet, livet i havet, bæredygtig energi og klimaindsats. Sekretariatet forhindrer, med deres tilsigtede beslutning, ø- og landkommunerne i at bruge Folkemødet til gode debatter med borgere, folketingspolitikere, eksperter og meningsdannere. Det er benspænd i forhold til arbejde der er i fuld gang og som bl.a. handler om udvikling og produktion af fremtidens grønne skibe samt udvikling af ø-kommunerne til mulige energifrizoner. Begge tiltag er ikke bare vigtige, men tæt på afgørende for at Danmark når i mål med 70% CO2-reduktion inden 2030. Erhvervsministeren fremhævede bl.a. i tirsdags, hvor repræsentanter fra Ærø deltog i arbejdet med Det Blå Danmarks klimahandlingsplan, netop Ærøs nye el-færge, som et godt eksempel på fremdriften i branchen.

Sekretariatet udviser med deres hensigt, at de har et unødigt begrænset fokus på kortsigtede profitoptimeringer. Sekretariatets udfald kan selvfølgelig også skyldes, at de af nød forsøger at redde en udfordret økonomi. Folkemødet har nemlig specielt i år haft den udfordring, at borgere og folkeligheden glimrede ved sit fravær. Folkemødet anno 2019 var snarere en fest end et demokratisk samlingssted for dialog og perspektiv. Det har jeg selv gjort Folkemødet opmærksom på og jeg har bl.a. sagt, at de burde være opmærksomme på, at hvis de fortsatte længere ud ad den vej, så kunne det ende med, at Folkemødet måske snarere blev en festival end et Folkemøde med plads til samtale og dialog.

Folkemødet sætter faktisk i 2020 fokus på rammerne for den demokratiske samtale. Det er jo fantastisk! Denne formodede selverkendelse skal sekretariatet have ros for. Men når de så minutter efter tildeler ø- og landkommunerne en bådplads, der i praksis ikke kan bruges til demokratiske samtaler, når vinden er i østlig retning, ja så rakte udsynet og indsigten ikke særlig langt.

Bertel Haarder skabte i sin tid Folkemødet i den rigtige ånd og hensigt. Disse rødder bør sekretariatet finde frem fra hylderne og gense. Ellers skal de definere en ny strategi for Folkemødet. Det er nemlig uholdbart at have ord, som ikke passer med handlingerne.

Jeg håber, at tågen letter for Folkemødets sekretariat hen over juleferien, og at de vender tilbage efter nytår med en fornyet indsigt, der gavner demokratiet, verdensmålene og Folkemødets fortsatte eksistens, og således at alt er faldet på plads inden Folkemødets deadline den 15. januar.

Glædelig jul og godt nytår.

Chris Hammeken
Direktør
Ærø Turist & Erhverv

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2020 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

PÅ FORSIDEN LIGE NU