For meget spildtid i hjemmeplejen

For meget spildtid i hjemmeplejen

Tirsdag 22-11-16 - 11:13

DEBAT - Redaktionen har fra Birte Skot-Hansen, Nexø, modtaget følgende indlæg:

Med mit pårørende-kendskab til hjemmeplejen (rehabiliteringsorganisation) igennem et år, undres jeg over mange ting!

ÉN PATIENTANSVARLIG LÆGE!
I sygehusvæsenet er een patientansvarlige læge endelig ved at blive til virkelighed i sygehusvæsenet.

FÆRREST MULIGE HJEMMEHJÆLPERANSVARLIGE!

HVAD ER RIMELIGT?
1. Hvor mange forskellige hjemmehjælpere skal en bruger forholde sig til i løbet af en dag/ et døgn / en uge/ en måned
2. Hvor mange brugere skal en hjemmehjælp forholde sig til i løbet af en dag/ et døgn/ en uge/ en måned?

Siden efteråret 2015 har jeg oplevet en sand folkevandring (ca. 150) af forskellige søde, omsorgsfulde, men meget tidspressede hjemmehjælpere. De har et stramt, minut-detaljeret og sikkert meget økonomisk præget tidsskema, ligesom deres knappe plejetid er incl. vejtid, hvor de kører fra den ene ende af det fysiske plejeområde (Snogebæk) til det andet (Svaneke) og tilbage igen. SPILDTID ! Og vejtid kan aldrig være plejetid!
Hvorfor er det store fysiske plejeområde ikke delt op i mindre fysiske områder, hvor de SAMME hjemmehjælpere kører hele tiden?

REHABILITERINGS SUCCES?
Hvordan bruges pleje-og rehabiliteringstiden bedst muligt?
TID koster penge, men hvis rehabilitering skal blive en succes, så er det først og fremmest TID, TID, TID til det, der skal fokuseres på; men også at kun få hjemmehjælpere i de enkelte hjem skal stå for og følge rehabiliteringspersonen tæt hver dag. Det vil gi’ større resultater og tilfredshed hos begge parter.

Jeg har oplevet en rehabiliteringsproces med FÅ hjemmehjælpere, og det var meget opmuntrende dagligt at kunne følge samarbejdet og den positive udvikling og resultaterne af de FÅ hjemmehjælperes store og engagerede indsats.

Jeg kunne ønske mig:

1. En langt større fleksibilitet og medinddragelse af og tillid til hjemmehjælpernes kunnen og dagsaktuelle vurdering i hjemmet. Det kunne opnås med en visiteret ”plejepakke,” som dagligt kan prioriteres, samarbejdes omkring og tilpasses ud fra patientens ønsker og hjemmehjælperens vurdering

2. Færrest mulige patientansvarlige hjemmehjælpere i hjemmet, for det vil være en WIN WIN situation for alle.

3. At vejtiden ikke ligger i plejetidsskemaet; men også at alle
vejtider ved langt bedre fysisk områdeplanlægning reduceres
mest muligt.

4. At når der sker omlægninger og ændringer, så skal der være
go’ tid til at få det implementeret og løbende evalueret, før der
igen sker ændringer.

Jeg har stor respekt for hjemmehjælpens arbejdsindsats og har kun ros til overs for dem, jeg/vi oplever i huset. Men arbejdsvilkårene kunne være meget bedre til glæde og gavn for både dem og de hjem, de kommer i. Der skrives mange fine målsætninger og handleplaner og holdes sikkert mange(måske for mange) møder.

Men det vigtigste at få fokus på her og nu og i fremtidens ældrepleje er bedre planlægning og mere TID til pleje- og rehabiliteringsopgaverne.

Jeg har fuld tillid til hjemmehjælpernes pleje- og rehabiliteringsindsats og -resultater, hvis de får tilstrækkelig tid til det.

Med venlig hilsen
Birte Skot-Hansen
Stenbrudsvej 14,
3730 Nexø

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Tirsdag 30-12-25 - 12:59
Dødsfald
DØDSFALD Lørdag 27-12-25 - 14:08
Dødsfald
DØDSFALD Søndag 28-12-25 - 10:44
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 30-12-25 - 04:48
Dødsfald
DØDSFALD Søndag 28-12-25 - 17:19
Dødsfald

Flere nyheder