Gylle på markerne

Gylle på markerne

Onsdag 6-4-16 - 13:33

DEBAT – Redaktionen har fra planteavlsrådgiver Ole Harild, Bornholms Landbrug, modtaget følgende indlæg:

Så er det endnu engang blevet tid til at køre gylle ud på de bornholmske marker.

Det medfører en del lugtgener for alle, der bor og færdes i landlige omgivelser.

Imidlertid er det jo en bæredygtig og naturlig ting, at næringsstofferne kommer tilbage til jorden, hvor maden til dyrene jo kommer fra. Netop næringsstofbidraget fra husdyrene gør, at der ikke bruges ret meget handelsgødning på de bornholmske marker.

Senest har P-E Rath Holm, Almindingensvej 49, i Østermarie (herefter benævnt PE) et indlæg på Bornholm.nu, hvor han beskriver de gener, han har som følge af gylle kørsel rundt om hans ejendom.

I den forbindelse har jeg talt med landmanden og har nogle kommentarer til hans indlæg.

PE skriver, at man kunne køre gyllen til Biokraft i stedet for at køre den ud på marken.

Nu er det jo ikke sådan, at gyllen forsvinder, når den bliver kørt til Biokraft. Den bliver bare afgasset, for at gassen kan bruges til el og varme, hvorefter gyllen bliver kørt tilbage til landmanden for senere at blive kørt ud på marken, når den tid kommer. Afgasningsprocessen gør, at gyllen bliver mere homogen og hurtigere trækker ned i jorden, samt at den lugter lidt mindre end ikke-afgasset gylle.

Faktisk er den gylle, der blev kørt ud på marken omkring PE, blevet afgasset på Biokraft og har derved bidraget til den grønne energi, vi alle gerne vil bruge.

Landmanden valgte at køre gyllen ud omkring PE i går, netop fordi vejrudsigten lovede regn i nat, og derfor ville gyllen kun lugte kraftigt i forholdsvis kort tid.

PE skriver, at han aldrig er blevet varskoet om, hvornår der bliver spredt gylle omkring hans hus.

Jeg vil spørge PE om han har kontaktet landmanden og bedt om at komme på en varskoingsliste?

Det tror jeg ikke, at han har. Jeg er sikker på, at alle, der henvender sig til de landmænd, der kører gylle ud i nabolaget, vil blive varskoet næste gang, der køres gylle, hvis de bare giver udtryk for ønsket om at blive varskoet.

Ingen har ønske om at genere hinanden mere end nødvendigt, men det er altså en naturlig ting at gylle skal ud, og det kan ikke lade sig gøre uden, at det kan lugtes i en periode.

Med venlig hilsen
Ole Harild
Planteavlsrådgiver
Bornholms Landbrug
Rønnevej 1
3720 Aakirkeby

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Mandag 5-1-26 - 14:37
Dødsfald
DØDSFALD Torsdag 8-1-26 - 16:06
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 7-1-26 - 16:20
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 6-1-26 - 16:29
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 7-1-26 - 12:41
Dødsfald

Flere nyheder