Hvorfor bremse en solskinshistorie?

Tirsdag 23-10-12 - 15:20

Redaktionen har modtaget følgende indlæg fra elinstallatør Kurt Sjøholm, der er medlem af TEKNIQ-råd Hovedstaden:

Som autoriseret elinstallatør undrer jeg mig over den seneste tids debat om de økonomiske rammebetingelser for solcelleejere. Kritikerne har påpeget, at solceller tømmer statskassen for penge pga. de færre afgifter, statskassen får ind, når boligejerne selv producerer strøm. Det har fået klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) til at indkalde Folketingets partier til forhandling om ændring af nettomålerordningen for solceller.

Jeg står noget uforstående over for kritikken af ordningen. Den er ikke til skade for Danmark. Tværtimod så bidrager den på især to måder positivt til det danske samfund.

For det første har ordningen været drivkraften bag en af de største private klima- og energiinvesteringer i nyere tid. Alene i det seneste år har danske boligejere investeret ca. 3 milliarder kroner af egen lomme i omstilling til vedvarende energi. Heraf har boligejerne i Region Hovedstaden, inklusiv bornholmerne, investeret mere end 300 millioner kroner i solcelleanlæg. Man kan sige, at solcelleordningen har været med til at ansvarliggøre danskerne i forhold til energipolitikken.

For det andet bidrager solcelleordningen med arbejdspladser og dermed vækst. Den aktuelle udbygningsgrad i Danmark har skabt 4.000 solcellerelaterede job ifølge en ny analyse af revisionsfirmaet Deloitte. Det kan bestemt også mærkes i vores del af landet.

Solceller er blevet en folkesag. Den pædagogiske nettomålerordning, hvor man kan se måleren løbe baglæns, når solcelleanlægget producerer mere strøm, end man forbruger, gør solcellernes effekt let forståelig for boligejerne og dermed attraktive.

Solceller skaber klimabevidsthed og glade ejere. De sparer nemlig elafgiften, fordi de producerer vedvarende energi. En afgift, der er indført for at få os borgere til at tænke over, hvordan vi bruger den kostbare energi. Den grønne omstilling koster altså staten penge på den konto – og det skal vi være glade for. Det betyder, at vi er på rette vej!

I stedet for at ærgre sig over, at danskerne har taget den grønne energipolitik til sig, burde politikerne klappe i hænderne. Det er lykkedes at skabe en enorm klimamæssig succes – og samtidig skabe vækst og beskæftigelse!

Politikerne vælger at pibe over, at solceller koster statskassen dyrt. Men omstillingen til grøn energi sker kun gennem investeringer. Som elinstallatør frygter jeg, at politikerne forringer rammebetingelserne for solcelleejere. Det vil betyde, at markedet bremser op – til skade for både boligejere og den danske klima- og energipolitik. Jeg undrer mig over, hvorfor politikerne overhovedet overvejer at bremse en kæmpe solstrålehistorie.

Med venlig hilsen
Af medlem af TEKNIQ-råd Hovedstaden
Kurt Sjøholm

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Tirsdag 13-1-26 - 08:27
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 13-1-26 - 16:09
Dødsfald
DØDSFALD Torsdag 15-1-26 - 17:50
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 16-1-26 - 15:07
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 14-1-26 - 06:40
Dødsfald

Flere nyheder

PÅ FORSIDEN NU

Mandag 19-1-26 - 21:10 19 mio. kr. til sikring af Tejn Mole efter gammel forurening
NYHEDER 19.1.26 21:10

19 mio. kr. til sikring af Tejn Mole efter gammel forurening

SPORT 19.1.26 20:56

Medaljeregn og rekord til Rønne Svømmeklub

50 medaljer, DM-krav og ny bornholmsk rekord ved Femernbelt Cup
DØDSFALD 19.1.26 16:19
DØDSFALD 19.1.26 13:12
DØDSFALD 19.1.26 09:05
NAVNE 19.1.26 06:52