DEBAT - Der er ingen tvivl om, at den administrative organisering spiller en væsentlig rolle for den kommunale produktivitet og effektivitet.
For nylig læste jeg en artikel om kommunal effektivitet, hvor Vejle Kommune fremhæves som en af landets mest effektive kommuner. Dette fik mig til at tænke: Hvorfor er Vejle så effektiv? Og hvordan ser det ud i sammenligning med Bornholms Kommune? Desværre tegner denne sammenligning et trist og frustrerende billede. Bornholms manglende effektivitet bliver nærmest til ”gyserlæsning.”
Det får mig til at undre: Hvorfor henter man ikke hjælp og inspiration fra effektive kommuner som Vejle? Kunne man ikke etablere en form for ”administrativ erhvervspraktik,” hvor personale fra Vejle kunne komme til Bornholm og omvendt, for at udveksle erfaringer og metoder? Dette kunne give begge kommuner mulighed for at lære af hinanden og forbedre den service og velfærd, de tilbyder borgerne, og dermed få mere ud af skattekronerne.
Er det en naiv tanke? Eller er det i virkeligheden en oplagt mulighed for at forbedre kommunens drift?
Med venlig hilsen
Birte Skot-HansenParadisvej 39
3730 Nexø
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2024 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.