Redaktionen har fra direktør Kristian Rosenberg Larsen, Sundhedscenter Bornholm A/S, modtaget følgende indlæg:
Jeg er dybt forundret over, at ingen ud over mig, har i sinde at forholde sig til sagens kerne i denne debat.
Sagen er den, at der ikke forekommer lige vilkår i fitnessbranchen – og selvom man har haft denne skævvridning i over 150 år, bliver det ikke mindre forkert.
Foreningsfitness høster en række konkurrencemæssige fordele, som de kommercielle fitnesscentres medlemmer ikke bliver tilbudt.
Som medlem i et kommercielt fitnesscenter skal man bl.a. betale moms af sit fitnessmedlemskab, men dette er ikke tilfælde hvis man er medlem i foreningsfitness. Alene dette giver en stor prisforskel.
Hertil kommer de generelle etableringsudgifter, hvor foreningsfitness får rentefrie lån, sponsorater og tilskud. Ergo en masse ”gratis penge” som det private erhvervsliv ikke får del i. Dette gør det også væsentlig billigere at drive et fitnesscenter på foreningsbasis.
Udover momsfritagelse og etableringstilskud får foreningsfitness også kommunale driftstilskud, som er medvirkende til en skævvridning i konkurrencen – uanset størrelsen er dette et tilskud, som medlemmer i kommercielle fitnesscentre ikke får del i.
Som fitnessbruger i en forening får man således både direkte og indirekte betalt en stor del af gildet via offentlige midler. Dette er ikke tilfældet for fitnessbrugeren hos et kommercielt fitnesscenter.
Det er netop denne form for skævvridning ved hjælp af offentlige midler, som der ifølge konkurrenceloven er ulovlig.
Det der gør sagen endnu mere spændende er om fitness i form af individuel træning i et ubemandet motionsrum, kan betragtes som folkeoplysende… For det er jo netop dette lovgivningen omtaler som tilskudsberettiget. Ergo der ydes tilskud til folkeoplysende foreninger, herunder bl.a. holdundervisning og idræt, men ikke individuel træning i et ubemandet motionsrum. Det primære i folkeoplysning er typisk, at det skal foregå i hold med en underviser.
Rundt omkring i andets forskellige kommuner tolker man i øvrigt også lovgivningen forskelligt.
Aabenraa kommune yder f.eks. ikke tilskud til foreningsfitness, da de ikke anser dette for folkeoplysning.
Formanden for Bornholms Idrætsråd Carsten Hæstrup henviser desuden til ”sund konkurrence”. Jeg er helt enig i at konkurrence er sundt og holder folk på mærkerne, men konkurrencen bør være ens for alle.
Jeg stemmer for lige vilkår i fitnessbranchen og hilser en åben debat velkommen.
Med venlig hilsen
Kristian Rosenberg Larsen
Direktør
Sundhedscenter Bornholm A/S
Sdr. Hammer 39
3730 NexøFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.