DEBAT – Redaktionen har fra Georg Julin, Listed, modtaget følgende indlæg:
Jeg var fyldt med begejstring, da jeg med 648 stemmer blev valgt ind i Ældrerådet, men nu overlader jeg pladsen til suppleanten, og vil i stedet arbejde med, og senere foreslå, konkrete realisable projekter til gavn for Bornholms ældre via mit daglige arbejde – og stadig gerne frivilligt.”
Efter mere end moden overvejelse, og efter selv at have afslået tilbud om poster i følgegrupperne, følgende forklaring: Jeg vil naturligvis ikke svigte dem der opfordrede mig til at stille op til fornyelse af Bornholms Ældreråd og de 648 personer, der til min store overraskelse stemte på mig. Men jeg har erkendt at jeg nok opnår flere resultater - og måske hurtigere - hvis jeg står udenfor det etablerede Ældreråd med de konkrete fornyende idéer jeg har at byde på. Så jeg tog fejl – og det beklager jeg! Jeg er vant til at gå målrettet efter resultater og få mennesker til at mødes så tankerne kan blive til virkelighed. Jeg arbejder til daglig med begreber som innovation og vidensdeling, og mit netværk har tråde ude i hele landet på baggrund af mine erfaringer, og mit job som projektleder med platform på Aalborg Universitets Innovationsnetværk for Oplevelsesøkonomi. Alle de tråde kan jeg trække i – til direkte gavn for Bornholm. Et af mine andre arbejdsområder er som journalist på skrift, TV og radio, hvor jeg i mange år har dækket ”den ældre generation” gennem bl.a. Seniormagasinet på DK4.
I bund og grund har jeg også et væld af erfaringer fra ældreområdet fra andre kommuner, som jeg tilbyder at dele – ganske gratis. Men det koster et stort stykke arbejde og en betydelig aktivitet, der, som jeg ser det, ikke er foreneligt med et etableret politisk system, som Ældrerådet, set med min korte erfaring, dybest set er – og mere end jeg havde forudset.
Fokus på bedre velfærdHele mit liv har jeg arbejdet frivilligt, det ligger dybt i min DNA at hjælpe andre, og jeg har derfor fra start f.eks. sagt nej tak til Ældrerådets tilbud om diæter for møder, telefon/kilometerpenge og anden kompensation – jeg har bare ønsket at hjælpe og sætte gang i udviklingen til gavn for andre ældre i ”den fjerde alder”. Men jeg må erkende, at jeg nok er bedre til at løbe ting i gang uden at være sat i et system der nødvendigvis arbejder på andre præmisser og i et andet tempo end jeg er vant til.
Jeg arbejder derfor videre på fuld kraft for de tanker jeg gik til valg på, og har flere konkrete idéer, der nu skal sættes sammen til udspil, der vil blive fremlagt senere.
Endnu engang tusind tak for tilliden til de 648 personer, der stemte på mig. Jeg svigter ikke, men arbejder på at forny mulighederne for en forbedret velfærd for ældre på Bornholm - på mange måder - planer som senere vil kunne ses på en hjemmeside, hvor alle også er velkomne til at komme med idéer, også gerne via telefon eller mail.
Med venlig hilsen
Georg JulinLillehøjsvej 1, Listed3740 SvanekeFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.