KD: Ros for budgetarbejdet

Tirsdag 3-9-13 - 08:07

Redaktionen har fra Bjarne Hartung Kirkegaard, Kristendemokraterne, modtaget følgende kommentar til budgetforliget:

Det lykkedes, som jeg havde ventet, at få lavet en svær budgetaftale mandag aften, dog ikke med alle 27 kommunalbestyrelsesmedlemmer bag aftalen. Men jeg oplevede vilje partierne imellem til at bøje sig mod hinanden. En næsten umulig opgave. Alle 11 grupperinger i kommunalbestyrelsen har gennem budgetarbejdet bidraget konstruktivt og med gode indlæg og bidrag. Derfor vil jeg også godt rose de fire kommunalbestyrelsesmedlemmer – som ikke kunne se sig selv i det budgetforslag, som tegnede sig tidligt mandag aften – for et godt stykke arbejde.

Jeg ved, at de fire (Kirstine van Sabben, Carl Ilsøe, Trine Rasmussen og Martin Steen Jørgensen) hver på sin måde har arbejdet intenst med budgettet, og har været aktivt med i forsøget på at opnå balance i tallene. Derfor havde jeg stor fornøjelse af at arbejde i gruppe med dem under budgetseminar 3 og 4. De fire kunne ikke se sig selv i et budgetforlig med en skattestigning. Men jeg synes, alle 27 fortjener ros for arbejdet med budgettet.

Kristendemokraterne har arbejdet konstruktivt i budgetforhandlingerne, og det lykkedes at få luget ud i en del af de foreslåede besparelser, blandt andet forslag omkring besparelser på toiletbesøg på ældreområdet. Jeg oplevede også i arbejdet med budgettet en vilje til at friholde mange af de allersvageste for store besparelser. Ingen områder gik helt fri, og der er stadig noget at arbejde på for at få en mere offensiv økonomi i regionskommunen, men samlet set er der indledt store omlægninger i regionskommunens drift.

Jeg synes, det er hårdt at skulle sige farvel til en del gode medarbejdere i regionskommunen, for jeg ved, hvad det vil sige at være ledig i perioder. Så det har været næsten umulige vilkår at lægge budget under i år. Det lykkedes dog at opnå 20 mio. kr. i fattighjælp fra statens pulje til vanskeligt stillede kommuner. Præcis dét beløb vi i Kristendemokraterne havde både håbet på og forudsat i vores ændringsforslag til budgettet. Det lykkedes også at få en skitseret skattestigning begrænset til 0,3 procent.

Det var svært at finde penge og vilje til at få det hele med til sidst. Derfor ærgrer det mig naturligvis, at der ikke blev penge til Søndermarksskolens Svømmesal, og det er beklageligt. Men mange andre ting lykkedes og kommunalbestyrelsen kom i mål med et svært budget.

Bedste hilsner
Bjarne Hartung Kirkegaard,
Kristendemokraterne
Pilebroen 11
3770 Allinge

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Fredag 9-1-26 - 11:21
Dødsfald
DØDSFALD Søndag 11-1-26 - 16:21
Dødsfald
DØDSFALD Lørdag 10-1-26 - 09:44
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 13-1-26 - 08:27
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 13-1-26 - 16:09
Dødsfald

Flere nyheder