Kun en overbygningsskole?

Mandag 21-1-13 - 20:57

Redaktionen har modtaget følgende indlæg fra Birte Skot-Hansen, Nexø:

Hovsa. Nu har vi i snart 4 år hørt og læst om udvalgsformand for børne- og skoleudvalget, Erik A. Larsens mange bekymrede tanker, der endnu engang spreder en helt uacceptabel usikkerhed i folkeskolerne.

1. Med det faldende børnetal, så bliver det svært at opretholde overbygning på seks skoler!
2. På sigt kan man gøre, som man i sin tid gjorde med 10. klasserne - samle overbygningen på én skole.
3.10. klasses centret ligger i Rønne, men Erik A Larsen mener ikke (trods alt!), at en overbygning nødvendigvis også bør ligge i Rønne.
4. Det skal være den nye kommunalbestyrelse, der skal tage stilling til antallet af overbygnings-skoler i en eventuel drøftelse af en ny skolestruktur.

Jeg synes, det er SÅ ynkeligt at læse, for Erik A. Larsen har som udvalgsformand ikke grebet seriøst fat om nældens rod, for den skolestruktur blev aldrig en succes, snarere tværtimod, men man fastholder den stædigt, Og så hidser det mig virkelig op, når Erik A. Larsen så siger, at det er heller ikke noget, der skal besluttes nu, men nu har han så sagt, hvad han kunne forestille sig, men i øvrigt så bliver’ det den nye kommunalbestyrelse, der skal tage stilling til en evt. ny skolestruktur! Bevar mig vel! Usikkerheden fortsætter omkring næste politiske beslutning omkring folkeskolerne. Det er ikke ordentligt!

Efter min mening vil det da være helt uansvarligt at overlade alle disse ophobede, uløste, men velkendte problemer til en nyvalgt kommunalbestyrelse.

Næ, det gule kort(i disse håndbold tider) har længe været holdt op, og snart må det ”røde kort” holdes op, hvis ikke der sker noget gennemgribende, for hele dette politiske miskmask og siksak kursen sker med folkeskolen som ”blind makker!” En bornholmsk folkeskole, der trænger til stabilitet. Man har jo i mange år været vidende om det faldende børnetal, så det kan ikke komme som nogen overraskelse, selv om det virker sådan?

Med venlig hilsen
Birte Skot-Hansen
Stenbrudsvej 14
3730 Nexø

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Tirsdag 13-1-26 - 08:27
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 13-1-26 - 16:09
Dødsfald
DØDSFALD Mandag 12-1-26 - 16:11
Dødsfald
DØDSFALD Mandag 12-1-26 - 08:13
Dødsfald
DØDSFALD Torsdag 15-1-26 - 17:50
Dødsfald

Flere nyheder