DEBAT – Redaktionen har fra Tommi Falk Petersen, Socialdemokraterne, modtaget følgende indlæg:
Det er dejligt at se, at Venstre har fået øjnene op for, at vi bliver nødt til at gøre noget for at få de mest sårbare unge bornholmere med.
Venstre ønsker at oprette en jobguide, der blandt andet skal hjælpe til med at føre unge og virksomheder sammen, så de unge ”får et godt og indholdsrigt arbejdsliv”, da ”ikke alle unge mennesker her på Bornholm har forældre, som kan motivere og lede deres børn i en retning, så det lykkes dem at få en erhvervsuddannelse,” som Jacob S. Larsen (V) skriver flere steder – blandt andet på Venstre Bornholms Facebookside 25. oktober 2017.
Jeg tror såmænd, det er en ganske fin ide, at vi promoverer erhvervsuddannelserne, der gennem snart årtier er blevet talt ned af folketingspolitikere, og tilbyder flere alternative måder at få en uddannelse på. Jeg er dog ked af, at Venstre kun fokuserer på, at de unge skal ud og have et arbejdsliv, når det ofte er selve livet, de unge har problemer med.
Derfor håber jeg, at både Venstre og mit eget parti vil gå med til at oprette en afdeling af Headspace på Bornholm.
Headspace er en non-profit organisation, der ved hjælp af frivillige tilbyder anonym rådgivning til unge mellem 12 og 25, som har brug for at tale med nogen om de problemer og udfordringer, der tynger i hverdagen.
Jeg har de sidste par uger været i kontakt med Headspace for at høre nærmere, og de kan fortælle, at de allerede har været på Bornholm for at undersøge, om der er grundlag for en afdeling på Bornholm, og svaret fra de unge var et klart ja.
Headspace har i dag 400 frivillige i afdelinger i 16 kommuner, og på Frederiksberg har Socialdemokratiet netop stillet forslag i kommunalbestyrelsen om at oprette en afdeling.
Det er naturligvis ikke en gratis fornøjelse at oprette en afdeling. Kommunen skal stille lokaler til rådighed, finansiere en halv medarbejder og betale for en del af driften. Til gengæld viser en ny rapport, udgivet 24. august 2017, fra Økonomer uden Grænser, at Headspace ikke blot gør en forskel for de unge, de er i kontakt med, men faktisk skaber et ganske betragteligt økonomisk overskud til kommune og stat.
Ifølge rapporten giver en gennemsnitlig 5-årig investering på 2,3 millioner kroner en samfundsøkonomisk gevinst på 16,2 millioner i den 5-årige periode. Det er da et argument, selv den mest excelarksglade mellemleder vil kunne nikke anerkendende til!
Endnu vigtigere end den økonomiske gevinst er, at Headspace hjælper de unge med at få et godt liv – og uden det, er det noget nær umuligt at få et godt og indholdsrigt arbejdsliv.
Med venlig hilsen
Tommi Falk PetersenKandidat Kommunalvalget, SocialdemokraterneMunkegade 83730 NexøFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.