DEBAT – P-E Rath Holm, Østermarie, har en replik i debatten om gyllespredning på Bornholm.
Kære planteavlsrådgiver Ole Harild, Bornholms Landbrug.
Mange tak for dit indlæg.
Du er jo som ansat i den landbrugsfaglige organisation Bornholms Landbrug med ca. 460 medlemmer, som har til formål at varetage medlemmers faglige, økonomiske, sociale og kulturelle interesser, forventelig forpligtet til at "forsvare" bornholmske landbrug.
Og tak for forklaringen omkring afgasning. Jeg mener som uddannet procesteknolog/kemotekniker, at den proces må kunne meget gøres meget bedre, så det ikke er nødvendigt at transportere frem og tilbage, men bortskaffe resten på værket.
Læg mærke til at mit indlæg slet, slet ikke handler om een landmand, men om metoden i det hele taget i første omgang i Danmark.
Jeg vil dog lige kommentere dine oplysninger vedrørende din landmand. Først at den varmeste dag i år måske ikke var den bedste dag at køre stinkende, afgassende materiale ud på.
Med hensyn til udsigten til regn, som jeg netop holder meget øje med på grund af, at jeg skulle bage og kokkerere udendørs - en proces, som skal planlægges og igangsættes en dag forud, var der på min app tale om mellem 0,5 og 1,5 mm regn. Det er faktisk ingenting. Jeg kunne samtidig se, at temperaturen ville falde til det halve dagen efter - en lavere temperatur vil nok give en ringere afdunstning?
![]()
Den smule regn har ikke skabt de søer af gylle, som ses på billedet fra i dag kl. 14. Så skal vi ikke se bort fra den bortforklaring?
Som det fremgår af dit indlæg ved du, ligesom sikkert mange af dine medlemmer, at "Det medfører en del lugtgener for alle, der bor og færdes i landlige omgivelser."
Derfor synes jeg i grunden ikke, at det er mig, som skal tilmelde mig en liste for at blive varskoet. Hvor skulle jeg søge efter oplysninger om, hvem der kunne tænkes at sprede lort foran min dør?
Jeg er sikker på, at hvis jeg hældte en dynge lort ud foran en anden mands hus, ville jeg få problemer med lovgivningen og politiet.
Landbruget har brugt denne metode altid, men det passer ikke mere med vores nuværende ideer om hygiejne og helse. Sådan sker der en udvikling hele tiden.
Jeg nævnte eksemplet med tobaksrygning, som pludselig i løbet af få år blev helt upassende og ugleset.
Jeg kan som tidligere ansat i BST fortælle, at alle erhverv er udsat for stigende krav om miljø- og helsetiltag, som skal give mennesker en bedre og sundere tilværelse.
Det kommer også til at gælde spredning af møg op ad familiehuse, det er ikke foreneligt med det livssyn, vi har i dag.
Med ønske om, at vi snart kan få vejret.
Med venlig hilsen
P-E Rath HolmAlmindingensvej 493751 ØstermarieFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.