Redaktionen har fra medlem af TEKNIQ-råd Hovedstaden, Kurt Sjøholm, Sandemandsvej 27, Rønne, modtaget følgende indlæg:
”Nogen må da gøre noget.” Sådan har det lydt gang på gang, når praktikpladsmangel har været på dagsordenen i løbet af 2012. Arbejdsgivere, politikere og erhvervsskoler er alle blevet mødt med nye krav, som skal opfyldes – også i 2013.
Jeg kan på installationsbranchens vegne sige, at der i virksomhederne er en stor vilje til at tage lærlinge ind. Men det kan kun lade sig gøre, hvis vi har arbejde og opgaver nok. Min forventning er, at vi går endnu et år i møde med rift om praktikpladserne.
Derfor er der al mulig grund til, at den enkelte unge også selv tager ansvar for at komme forrest i køen og sikre sig en plads. Med engagement og de rette værktøjer er det nemlig langt lettere at være sin egen lykkes smed.
Lige nu går der mange unge 9.- og 10.-klasses elever rundt med en elektriker eller vvs’er i maven. De tror måske, at de først kan gøre noget for at få en praktikplads, når de begynder på erhvervsskolen. Det er langt fra rigtigt. Undersøgelsen ”Resultater af skolepraktik” fra EVA, der udkom for nylig, viser, at der er en tydelig sammenhæng mellem elevernes karaktergennemsnit i grundskolen, og hvorvidt de kommer i virksomheds- eller skolepraktik. Det er ikke så mærkeligt, for vi arbejdsgivere har brug for unge lærlinge, der både har hovedet og hænderne skruet rigtigt på. Derfor vil jeg råde alle unge i folkeskolen til at smøge ærmerne op inden eksamen til sommer og sikre sig gode karakterer – særligt i matematik, fysik og dansk.
Hertil kommer, at arbejdsgiverne i meget høj grad vælger lærlinge efter deres personlighed. Førstehåndsindtrykket er afgørende. Som installatør lever jeg af mine kunder, og derfor er det vigtigt, at alle mine medarbejdere virker imødekommende, serviceorienterede og professionelle.
Hvis du vil have en praktikplads i min virksomhed, skal du derfor ikke søge en praktikplads ved at sende en sms. Du skal ikke møde op med søvn i øjnene og hænderne i lommen. Du skal ikke have piercinger eller være tatoveret op til begge ører. Du skal ikke give mig et slattent håndtryk, og du skal ikke komme ét minut for sent. Det handler om basal god opførsel, der viser, du er et ansvarsfuldt, ungt menneske, der har lysten og ambitionerne til at arbejde i min virksomhed.
Ikke mindst skal du have forberedt dig – hvad er det for en virksomhed, og hvad har du lyst til at beskæftige dig med? Du skal være oprigtigt interesseret, lave et CV, og vide hvorfor du gerne vil have en uddannelse inden for installationsbranchen. Når du har styr på det, så møder du personligt op og afleverer din ansøgning. Og endelig skal du gøre dig klart, at en praktikplads ikke altid ligger rundt om hjørnet fra din bopæl – hvis du ønsker en praktikplads i installationsbranchen, skal du også være villig til at søge geografisk bredt efter den rette virksomhed.
Det kan lyde simpelt, men min erfaring viser, at mange unge ikke har forstået budskabet. Jo, nogen må gøre noget ved praktikpladssituationen – det arbejde bidrager jeg gerne til. Men, det er ikke nok, at ”nogen” gør noget. Den enkelte unge kan selv gøre rigtig meget for at sikre sig en praktikplads. Uanset hvordan markedet arter sig i 2013.
Kurt Sjøholm
Medlem af TEKNIQ-råd Hovedstaden,
Sandemandsvej 27, RønneFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.