Samlet administration død

Fredag 30-3-12 - 07:38

Socialdemokraternes gruppeformand René Nordin Bloch har sendt følgende kommentarer til gårsdagens beslutning om rådhusbyggeriet:

Vi gik til valg på at samle administrationen og det er selvfølgelig rigtigt ærgerligt at det nu blev afvist af et flertal i kommunalbestyrelsen, men sådan er politik, der skal et flertal til, så det har jeg det fint med. For mig at se er projektet med at samle administrationen dermed dødt og så tager vi den derfra.

Men problemet med de meget dårlige arbejdsforhold og det dårlige arbejdsmiljø for medarbejderne i de utidssvarende otte del-rådhuse skal jo løses. Vi vil selvfølgelig arbejde konstruktivt hen imod at løse de problemer der er for vores medarbejderne og for mig at se betyder det at vi nu skal i gang med at ombygge og energirenovere de otte rådhus-afdelinger vi har.

Da mange af dem er i en dårlig stand, bekymrer det mig rent økonomisk, for vi skal jo af med mange, mange penge til det.

Vi står også overfor opgaven med at genåbne budgettet for 2012. Jeg er enig med Steen Colberg Jensen om, at det kan løses, hvis der er den politiske vilje til det. Den vilje skal der ikke herske tvivl om, at vi også har, til at løse det problem vi nu er kommet i efter over et års behandling af denne sag.

Men der er forskel på politisk vilje og så politisk enighed, den skal vi jo også finde!

For os at se var de store besparelser på administrationen direkte koblet sammen med de store faglige fordele, der var i at samle medarbejdere med forskellige kompetencer i samme bygning til gavn for alle både borgere og medarbejdere, undgå den megen kørsel der i dag er mellem de otte del-rådhuse og ikke mindst bygge en ny moderne og energi-tidssvarende bygning.

Vi havde med budgetforliget for budget 2012 forventet både bygningsmæssigt og personalemæssigt besparelser ved at samle administrationen og de besparelser skal derfor for mig at se nu også findes på andre områder, som f.eks. folkeskolen, psykiatri og handicap, lokalpuljen og miljøet.

Det vil klæde de partier der nu trak i bremsen at komme med første bud på, hvor de besparelser skal findes, så skal vi nok vise politisk vilje og gå konstruktivt til forhandlingerne om at prøve at finde fælles løsninger for økonomien for budget 2012 og overslagsårene 2013 og 2014.

Venlig hilsen
René Nordin Bloch
Gruppeformand
Kommunalbestyrelsesmedlem (S)

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Torsdag 15-1-26 - 17:50
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 16-1-26 - 15:07
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 14-1-26 - 06:40
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 14-1-26 - 13:16
Dødsfald
DØDSFALD Torsdag 15-1-26 - 14:06
Dødsfald

Flere nyheder