Social dumping, se indad

Social dumping, se indad

Torsdag 24-4-25 - 21:00

DEBAT - Redaktionen har fra Diana Brandt Eriksen modtaget:

Når 3F kritiserer Nordian ApS for social dumping, burde man måske starte med at se indad.

Da jeg flyttede tilbage til øen i 2022 og fik job, spurgte jeg kommunen, om de kunne hjælpe mig med at finde et sted at bo. Svaret var, at der ikke var noget ledigt, og at jeg ikke kunne få hjælp, da jeg hverken var belastet eller havde andre sociale problemer.

Boligselskaberne havde op til 11 års ventetid, så jeg endte med at bo på Hasle Camping i en gammel, nedslidt campingvogn i et halvt år, mens jeg hver morgen kørte derfra i en flexbil for at starte dagens dont.

Jeg arbejdede på en afløserkontrakt, som gav et meget lavt rådighedsbeløb, især når jeg holdt stille og ventede på kunder. På grund af virksomhedens overenskomst skabte det ikke et særligt godt eller rentabelt levegrundlag.

Arbejdspresset på den pågældende arbejdsplads sendte mig i knæ med en kortvarig stressperiode. Det ramte mig så hårdt, at jeg var i tvivl om, hvorvidt jeg nogensinde ville køre bus igen. Jeg valgte dog at vende tilbage – men til kaos og utryghed.

Denne virksomhed har for øvrigt overenskomst med 3F.

Så før man beskylder en virksomhed som Nordian for at stå for social dumping, bare fordi de ikke har overenskomst med 3F, burde man måske i stedet se nærmere på de lokale vognmænd, der netop har det.

Jeg kan ikke udtale mig yderligere af hensyn til en tavshedspligt, jeg har underskrevet – og som jeg naturligvis respekterer.

At 3F vælger at rejse den slags anklager i en kommune med i forvejen presset økonomi, hvor BAT er blevet pålagt at spare og finde det mest rentable udbud, minder mest af alt om et forkælet skolebarn, der ikke får sin vilje.

Med venlig hilsen
Diana Brandt Eriksen
Gøngeherred 17
3700 Rønne

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

NAVNE Torsdag 8-5-25 - 07:28
Sølvbryllup
DØDSFALD Onsdag 7-5-25 - 08:51
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 6-5-25 - 12:28
Dødsfald
DØDSFALD Lørdag 10-5-25 - 06:05
Dødsfald
DØDSFALD Torsdag 8-5-25 - 14:53
Dødsfald

Flere nyheder