Redaktionen har fra folketingsmedlem Peter Juel Jensen (V) modtaget følgende indlæg:
Aftalen mellem Regeringen og KL, der blev indgået d. 3. juni om kommunernes økonomi for 2015, indeholder store besparelser på såvel det kommunale beredskabsområde som på det statslige beredskabsområde.
Men denne aftale er overhalet inden om af de nyligt afsluttede vækstforhandlinger! Her indgik beredskabet også, initiativerne skulle jo finansieres – og vækstaftalen var en kærkommen lejlighed, for Venstre, til at sikre, at der ville blive taget regionale hensyn, når disse besparelser inden for beredskabet skulle findes!
Jeg har løbende været i kontakt til min ordfører på området, Troels Lund Poulsen, der før har holdt hånden over det bornholmske beredskab – han har sikret denne tilføjelse, der gerne skulle sikre et forsat statsligt beredskab i Allinge.
Men et pres fra alene Venstre i denne sag, vil sandsynligvis ikke være nok! Jeg savner derfor at både Lea Wermelin, Claus Larsen Jensen og Jacob Lund, også, som med de mere behagelige dele af vækstpakken, gør deres respektive ordførere på Christiansborg, opmærksom på, at Beredskabscenteret i Allinge er vital for det bornholmske beredskab.
Nu afventer vi de videre forhandlinger i Beredskabsforligskredsen, og her vil det være yderst uheldigt, hvis Troels Lund Poulsen, er den eneste, der varetager bornholmske interesser. Derfor bør de 3 socialdemokrater hurtigst muligt gøre deres forbindelser på Christiansborg opmærksomme på, at Beredskabscenteret er meget vigtigt i det bornholmske beredskab.
Hvorvidt Kommunalbestyrelsen, som hr. Carl Ilsøe har foreslået, ligeledes bør træde i karakter, vil jeg overlade til Kommunalbestyrelsen, men jeg er i hvert fald, også i denne sag, i god kontakt med min kommunalbestyrelsesgruppe, og har loyalt fremført de bornholmske synspunkter!
Vi bør dog hele tiden have i baghovedet, at når vi på Bornholm står samlet, så har vi lettere ved at ændre sagernes tilstand, hvilket i denne sag vil betyde, at det vil være lettere, at fastholde et acceptabelt beredskab for hele Bornholm.
Med venlig hilsenPeter Juel JensenFolketingsmedlem, VenstreFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.