DEBAT – Redaktionen har fra Henrik Alfred Lund, næstformand for Dansk Byggeri Bornholm, modtaget:
Regeringen har pillet håndværksdelen ud i forslaget om et nyt håndværkerfradrag. Jeg håber, den skævert bliver rettet op. Det vil være meget trist, hvis vi går en fremtid i møde, hvor de mindre bygge- og anlægsvirksomheder ikke hjælpes på ordresiden, fordi kunderne igen bliver tilbageholdne med at få sat renoveringsopgaver i gang.
I min egen murervirksomhed har jeg kunnet mærke effekten af håndværkerfradraget, dels fordi kunderne er mere villige til at få renoveret deres boliger og sommerhuse, når der er fradrag for lønnen, og dels fordi kunderne efterspørger specifikke opgørelser af løndelen på regningen, så der er mulighed for skattefradrag.
Jeg hører lokalt, at mange mindre håndværksvirksomheder har det på samme måde.
Man skal også huske på, at undersøgelser viser, at håndværkerfradraget er med til at bekæmpe sort arbejde.
Der er brug for at igangsætte renovering af mange huse her på øen. Det er trist, hvis folk bliver tilbageholdne med at kontakte en håndværker, og det bliver effekten af denne stop-go ordning.
Så selvom Bornholm er lidt langt ude af øjenkrogen, så håber jeg, at budskabet alligevel kan nå Christiansborg. Vi skal selvfølgelig have håndværkerne med i håndværkerfradraget.
Med venlig hilsen
Henrik Alfred LundNæstformand for Dansk Byggeri BornholmFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.