Redaktionen har fra Danny Christensen, Allinge, modtaget følgende indlæg:
Efter to vidt forskellige og fantastisk inspirerende weekendarrangementer her på Øen, vil jeg vove den påstand at man sagtens kan bringe mange mennesker sammen og et utal af turister til Øen, selv uden de så alkoholbaserede populære arrangementer, der afholdes så mange af hen over sommeren her på Bornholm.
Forestil dem en Wonderfestiwall eller en Fair Trade koncert, eller Jazzuge, UDEN salg af alkohol? Nej vel?
Jeg var først i Hasle, der virkelig har oppet sig efter i mange år at have været benævnt "Øens røvhul".
Her var vi et par hundrede medlemmer samlet til et NA-Convent på den gamle skole, for vistnok 11. år i træk?
Herfra kan ikke refereres, men vi blev virkelig godt modtaget af de lokale Hasleboere, samt de ifm. arrangementet, berørte personer. Stor succes. Tak til Skolen, SuperBrugsen m.fl. for det.
Selve byen Hasle har om nogen af vores skønne byer, gjort noget for at forbedre sit blakkede ry.
Husene er stadig grå, gule og dårligt vedligeholdt, ja nærmest grimme. Prøv f.eks. at gå op i Grønbechs Glastårn og studér deres by fra oven? Ikke specielt kønt.
Men selve bykernen og dens åbne rum har fået et gevaldigt løft.
Og i disse timer bliver byens torv vist også nænsomt renoveret?
Stærkt repræsenteret på kultursiden har de Grønbechs Gård, med dens fine og nuancerede indretning.
Et spændende og let tilgængeligt kulturhus.
Håber Hasle borgerne selv bruger det?
Desuden det gamle fine og veldrevne Hotel Herold, hvor stemningen og nostagien er i top.
For slet ikke at glemme den dejlige Cafe Emajoka på selve Havnekajen.
En Perle med super venlig betjening og et skønt udvalg til gane og drøbel.
Så er der jo det nye havnefrontsbyggeri, og ikke mindst, det så ofte, på det sidste, fremhævede nye havnebassin. Grumset vand eller ej.
Det sidste skud på stammen, kan nok diskuteres og bliver det også, som jeg forstod det.
I mine øjne er et spring fra klipperne og/eller havnekajen, nu stadig det bedste og har vist været det i flere hundreder år.
Men så er der legepladserne til børnene. Aldrig har jeg set en by med så mange sjove legearealer til de ofte så oversete små poder?
I min by Allinge er der vist slet ingen, bortset fra den på selve skolens areal.
Så gik turen til Svaneke, hvor der skulle afholdes et Symposium for de blinde og svagtseende.
Efter indkvartering på det dejlige Dan Hostel, gik turen til en guidet byvandring.
I sandhed stadig en smuk oplevelse. Her kan man tale om en velholdt og bevaringsværdig bykerne.
Når man ser bort fra, de lidt "finkulturelle", tæt sammenpressede og let anmasende turistsbutikker, blev helhedsindtrykket alligevel positivt.
Glas, keramik, bolcher, lakrids og tøj i lange baner, sikkert noget for enhver smag.
Uheldigvis var alle oplevelsesaktiviteter, ja selv biografen, sat på standby, uagtet af det var første dag i den ellers så opreklamerede Kulturuge.
Men dagen derpå, efter et seriøst dagsprogram, gik turen med Jan-Oles Busser til den vidunderlige Sommerfuglepark. Det var en oplevelse!
Kære Fonde, Regionskommune, m.fl. se så at sæt en redningsaktion igang for at bevare den unikke turistseværdighed? Please?
Men når alt kommer til alt, tror jeg nok jeg valgte rigtigt, da jeg faldt for Allinge-Sandvig?
Mere herom, en anden gang.
Danny Christensen
Nørregade 42
3770 Allinge FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.