Udvikling på hele Bornholm skal forsætte

Udvikling på hele Bornholm skal forsætte

Tirsdag 17-10-17 - 20:13

DEBAT – Redaktionen har fra kommunalbestyrelsesmedlem Andreas Ipsen (V) modtaget følgende indlæg:

Bornholm er inde i en god udvikling, og jeg vil gerne være med til at give et bud på hvordan det kan forsætte.

Vi har i de sidste fire år lagt mange planer for Bornholm. Rønne står over for en meget stor udvidelse af havnen og havnefronten mod nord. Der er også arbejde i gang med udvikling af Rønne bymidte.

I Hasle er man godt i gang med at gøre havnen til et sted hvor man mødes for at bade og gå i sauna, og sejle i kajak mm.

I Allinge er man i fuld gang med helhedsplan for Folkemødet og Allinge, hvor man de næste år vil have fokus på mangfoldighed og demokrati.

Jeg vil gerne komme med to forslag til udviklingen på Bornholm de næste år.

Aakirkeby kunne blive centrum for bornholmsk fødevareudvikling, med Bornholms Valsemølle, Lehnsgaard rapsolie m.fl. som gode eksempler. Og med Bornholms Landbrug på Kannikegård som rådgiver for de bornholmske producenter kunne man gøre Aakirkeby til det bornholmske fødevarefyrtårn i et samarbejde imellem Bornholms Regionskommune, Bornholms Landbrug og Gourmet Bornholm.

Nexø kunne blive iværksættercentrum på Bornholm.

I Nexø har man efter min mening alle muligheder for at blive det sted på Bornholm, hvor vi kan skabe et godt iværksættermiljø.

Landbohøjskolen har i dag forskning og undervisning i akvakultur på Bornholms Lakseklækkeri på Nexø Havn. Kunstakademiets Designskole, Bornholm ligger nu også i Nexø, og i Stenbrudsgården finder man Center for Regional- og Turismeforskning, og med Møbelfabrikken som rugekasser for iværksættere, og muligheder for at komme i godt selskab med andre, som har en drøm om at blive selvstændige.

Vi skal bruge alle de ressourcer vi har her på Bornholm for at blive de bedste. Derfor vil jeg gerne være med til at udvikle hele Bornholm, så vi alle kan være godt rustede til fremtiden.

Venlig hilsen
Andreas Ipsen
Kommunalbestyrelsesmedlem (V)
Strandvejen 5
3720 Aakirkeby

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Onsdag 24-12-25 - 11:06
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 23-12-25 - 14:55
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 26-12-25 - 08:37
Dødsfald
NAVNE Tirsdag 23-12-25 - 13:12
Sølvbryllup
DØDSFALD Lørdag 27-12-25 - 14:08
Dødsfald

Flere nyheder