RØNNE – Sundhedsområdet i Bornholms Regionskommune brugte 11,2 millioner kroner mindre end budgetteret i 2025. Det fremgår af kommunens årsregnskab, hvor området er blandt de væsentligste årsager til årets samlede overskud.
Kommunen havde ved budgetlægningen forventet højere udgifter på sundhedsområdet, men regnskabet viser et mindreforbrug på 11,2 millioner kroner.
Bidrog til positivt regnskabMindreforbruget på sundhedsområdet var et af flere områder, der trak økonomien i den rigtige retning.
Også Psykiatri og Handicap brugte færre penge end budgetteret med et mindreforbrug på 10,8 millioner kroner, mens Uddannelse og Beskæftigelse endte hele 25 millioner kroner under budget.
Samtidig var der områder med merforbrug, blandt andet Børn og Familie, Undervisning og BAT.
Overskud på 60,6 millioner kronerSamlet endte Bornholms Regionskommunes regnskab for 2025 med et overskud på 60,6 millioner kroner mod et oprindeligt budgetteret overskud på 18,1 millioner kroner.
Ifølge regnskabet lever kommunen dermed op til sine politiske målsætninger om både overskud på den ordinære drift og et højt anlægsniveau.
Mindreforbruget på sundhedsområdet blev dermed en af de væsentlige forklaringer på, at kommunens økonomi udviklede sig bedre end forventet i 2025.
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.