DEBAT - Redaktionen har fra Birte Skot-Hansen, Nexø, modtaget følgende indlæg:

Også på Bornholm skrives og snakkes der for tiden rigtig meget om ”urolige/utilpassede” børn, hvilket har fået mig til igen at tænke over, hvad der er sket i samfundet og folkeskolen, siden jeg startede som ny lærer i 1961. Det er da godt nok nogle år siden, og jeg tror faktisk ikke, det er børnene, der har ændret sig så meget, men samfundsnormerne, ”normalitetsbegrebet” og tolerancen er blevet meget anderledes. Tærsklen for, hvad der betragtes som ”normalt” er kraftigt indsnævret, og tolerancen for det ”anderledes” har nok været større, end den er i dag.

Men man kan også spørge sig selv, om børn i dag skal præstere mere end tidligere?

Er præstationsniveauet i folkeskolen på et alt for højt plan for mange børn, som derfor ”står af racet” ved at foretage sig mere eller mindre forstyrrende ting eller måske endnu værre blot forholder sig helt passive og tilbagetrukne.

For det er jo ikke blot mærkeligt, men også meget bekymrende, at alt for mange børn bliver mere ”syge,” besværlige, udadreagerende og forstyrrende og derfor sendes til ”syn” Og så er de pludselig ”sygeliggjorte bekymringsbørn,” der kræver mere fokus , hvis de ikke skal marginaliseres og er udenfor fællesskabet.
Cand.pæd. og psych. John Halse har for år tilbage skrevet om Børn i dag…

Børn i dag er:
FRI
ÅBNE
IKKE ”BLINDT” AUTORITETSTRO
KRITISKE
SELVSTÆNDIGE
PÅ NOGLE OMRÅDER MEGET VIDENDE
SPØRGENDE

Men børn er også:
UTRYGGE
USIKRE
FORVIRREDE
SELVOPTAGEDE
RASTLØSE
STRESSEDE

Udsagnene om børn i dag er jo spændende og udfordrende. Men det, børn også er skyldes bl.a. samfundskrav, teknologien(de mange skærme) og travle familier. De ”utilpassede” børn, der har været til de såkaldte ”syn” får så ofte stillet en diagnose, og de får så brug for ekstra tilbud i folkeskolen. Og her kniber det så meget, når man lytter til forældre til disse børn, som ikke føler, de og deres barn får den hjælp, de har brug for.

Politikerne er nødt til at indse, det kræver specielle tilbud og ressourcer, som jeg her vil sige ekstra tid til skolerne/lærerne, så de får mere fokus på relationer.

Mange af disse børn trænger til ekstra fokus, omsorg, nærhed og næring, Vigtigt at læreren er nærværende og virkelig finder ud af, hvad det enkelte barn har brug for.

“Utilpassede” børn skal selvfølgelig have/tilbydes de bedste muligheder for at lykkes her og nu og i fremtiden!

En includerende folkeskole kræver mere nytænkning om, hvordan det kan gøres bedst mulig.

Med venlig hilsen
Birte Skot-Hansen
Stenbrudsvej 14,
3730 Nexø

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2020 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

PÅ FORSIDEN LIGE NU