Lad os arbejde sammen mod corona

Lad os arbejde sammen mod corona

AF SUSANNE CHRISTENSEN / Lørdag 14-3-20 - 07:44

KLUMME - Journalist Susanne Christensen skriver om Bornholm i EU-land.


En surrealistisk panik har lagt sig over Danmark denne uge, hvor corona har inficeret alle medieflader. Mest utroligt er det, at EU-Kommissionen indenfor 24 timer godkendte Danmarks plan om at kompensere virksomheder, der måtte aflyse begivenheder på over 1.000 mennesker. 24 timer. Ikke engang under finanskrisen, gik det så stærkt.

Senest har Danmarks lukket grænsen for turister i en måned.

En midlertidig grænselukning er i overensstemmelse med den frie bevægelighed. Det synes ligefrem logisk. Corona kommer ikke til Bornholm, hvis ikke smittede personer kommer til Bornholm. Ingen grund til at hamstre toiletpapir. Med mindre virussen kommer til Bornholm med danskere, der stadig må krydse den lukkede grænse efter en ferie i Italien.

Den frie bevægelighed er indiskutabel, men ikke problemfri. Derfor giver det mening at løse problemerne sammen. Vi har en europæisk fælleskasse, hvor en milliardsum er øremærket til Europas sygehuse, så de har udstyr, bemanding og medicin nok til at behandle alle. En mindre milliardsum er sat af til at kunne give billige lån til virksomheder, der kører på halvt blus.


Allerede nu bliver samtlige paragraffer taget i brug eller strukket for at give medlemslandene frihed nok til at håndtere corona-situationen nationalt. Fælles guides til eksempelvis screening af smittede er på vej.

Lukkede grænser er fint i en periode, men hvis vi vælger at dele viden og erfaringer, lave regler og støtteordninger til gavn for alle, er der også større sandsynlighed for, at vi selv kommer ud på den anden side bedst muligt.

Susanne Christensen, Rønne, er EU-journalist og bor i Rønne efter en periode i Bruxelles.





FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

PÅ FORSIDEN NU


Fredag 26-6-26 - 10:18 Allinge Røgeri øgede overskuddet
NYHEDER 26.6.26 10:18

Allinge Røgeri øgede overskuddet

KULTUR 26.6.26 10:51

Svaneke får besøg af international jazzkvartet

Den norske trommeslager Snorre Kirk gæster Svanekegaarden onsdag
NYHEDER 26.6.26 09:53

Overskuddet faldt hos Bornholmersennep

Producenten af den lokale sennep kom fortsat ud med sorte tal i 2025
NYHEDER 26.6.26 09:48

Sørens Værtshus øgede overskuddet

Værtshuset i Snogebæk forbedrede resultatet i 2025 og udbetaler 1,65 mio. kr. i udbytte
NYHEDER 26.6.26 09:31

Hammershus slipper for værftsophold

Godsfærgen mellem Rønne og Køge forventes at være i drift hele året
NYHEDER 25.6.26 23:40

Gudhjem Bus øgede overskuddet i 2025

Busselskabet i Østermarie leverede sit tredje overskud på stribe
NYHEDER 25.6.26 23:37

Gudhjem Røgeri udbetaler knap 3 millioner i udbytte

Røgeriet øgede overskuddet i 2025 og fastholder en solid egenkapital
NYHEDER 25.6.26 23:26

Bornholmslinjen rammer billetpriserne mere præcist

Overskridelse af prisloftet bliver modregnet i billetpriserne i 2027
SPORT 25.6.26 23:19

NB Bornholm kender modstanderne i Danmarksserien

Ti klubber skal kæmpe om pointene, når den nye sæson fløjtes i gang efter sommerferien
NYHEDER 25.6.26 16:52

Cafe Klint øger overskuddet markant

Hele overskuddet udbetales som udbytte til ejerne
NYHEDER 25.6.26 14:59

Politiet giver indbrudstyv frist til at melde sig

Overvågningsbilleder viser den formodede gerningsmand efter indbrud i villa i Nexø
DØDSFALD 25.6.26 14:44
NOTER 25.6.26 14:36

47-årig mand tiltalt for besiddelse af hash

Tiltalte er tidligere idømt fængselsstraf
NYHEDER 25.6.26 14:09

Kraftig fremgang hos MP Auto

Autoværksted i Østermarie løftede overskuddet markant i 2025
NYHEDER 25.6.26 14:05

Snogebæk Røgeri øger overskuddet markant

Årsresultatet forbedret med over 600.000 kr.
NYHEDER 25.6.26 13:59

Bornholms Mosteri vil vende millionunderskud

Ny tappelinje gav udfordringer i 2025, men ledelsen tror fortsat på vækst og større salg af bornholmske drikkevarer