Redaktionen har fra viceborgmester Søren Schow (V) modtaget følgende indlæg:
I torsdags besluttede den svenske regering at fremsætte lovforslag om at indføre grænsekontrol mellem Danmark og Sverige og eventuelt helt at lukke Øresundsbroen for trafik fra Danmark.
Årsag: Sveriges hidtidige forsøg på at lukke ned for en voldsom flygtningestrøm er mislykket. Det er skæbnens ironi, at Sverige overmodigt i flere år har inviteret alle fremmede inden for i det svendske folkehjem, samt at det sker samme dag, som danske vælgere stemmer nej til forslaget om at ophæve retsforbeholdet.
Forslaget vil – såfremt det gennemføres – skabe så mange tidsmæssige forhindringer, at det københavnske/skånske arbejdsmarked, handelsliv m.v. vil stå over for store vanskeligheder. Det er derfor ikke overraskende, at reaktioner fra både Malmø og Københavns overborgmestre er hårde og prompte. Det er intet mindre end en katastrofe for udviklingen i Storkøbenhavn og Sydskåne.
For Bornholm er den svenske regerings beslutning på samme måde indgribende i virksomhedernes og borgernes rejsemuligheder. Hertil kommer oplevelsen af, at være blive isoleret og afskåret fra det øvrige Danmark.
Imidlertid er borgmester Winni Grosbøll kommentar: ”Det kan vi hverken gøre fra eller til over for”. Og derudover vil borgmesteren ikke foretages sig yderligere, må man forstå.
Det er uforståeligt, at borgmesteren er så nonchalant i denne sag. Specielt når Winni Grosbøll samtidigt henviser til, at hun forventer, at interesser ”på begge sider af broen” vil modsætte sig voldsomt.
Hvorfor gør Bornholms borgmester ikke det samme? Der bør fremsendes stærke opfordringer til den danske regering om at tage sagen op over for den svenske regering, ligesom der skal protesteres direkte og forståeligt over for den svenske regering. Jeg vil opfordre borgmesteren til på samme måde som i København og Malmø prompte at rette henvendelse om den skade Bornholm påføres, såfremt den svenske regerings forslag føres ud i livet.
Søren Schow Viceborgmester (V) Årsdalevej 4 3730 NexøKOMMENTARBorgmester Winni Grosbøll (S) har følgende kommentar:
Jg er helt tryg ved at jeg i indslaget kunne konstatere, at Peter Juel Jensen og jeg havde den samme tilgang til sagen, nemlig:
Lad os få den svenske lovgivning på plads, så må vi se hvad det giver af konsekvenser og så tager vi den derfra.
Jeg er sikker på at Peter tager den direkte med transportministeren, ligesom jeg også presser på de steder jeg skal. Som altid i disse sager har vi et fint samarbejde så vi får løst tingene.
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.