Et nyt år med flere spadestik
Jens Koefoed.

Et nyt år med flere spadestik

Mandag 11-1-16 - 11:35

DEBAT - Redaktionen har fra formand i Dansk Byggeri Bornholm, Jens Koefoed, modtaget følgende indlæg:

2015 er netop overstået, og derfor vil jeg som formand for Dansk Byggeri Bornholm gøre status for det forgangne år og rette blikket mod det nye.

Bornholm kæmper med affolkning, og gennemsnitsalderen på øen er stigende, fordi flere unge hiver teltpælene op og flytter til især hovedstadsområdet. Derfor er det glædeligt, at der i 2015 er sket en fremgang i antallet af lærlinge i bygge- og anlægsbranchen her på øen. De nyeste tal fra Undervisningsministeriet viser, at fra januar til oktober 2015 fik 22 unge en praktikplads mod 13 i samme periode året før. Det vidner på den ene side om fremgang i den bornholmske bygge- og anlægsbranche og på den anden side, at branchen tager ansvar, så flest mulige unge får reelle uddannelsesmuligheder. Samtidig giver det et håb om, at der er en gruppe unge faglærte på vej, der er parate til at tage over efter den aldrende generation af håndværkere.

I medlemskredsen ser vi flotte eksempler på, at vi skaber beskæftigelsesmuligheder for øens flygtninge. Det er vigtigt i en situation, hvor det ser ud til, at de store flygtningestrømme vil fortsætte i 2016, og i Dansk Byggeri hjælper vi gerne til med, at de mange flygtninge får fodfæste på det danske arbejdsmarked.

Besøgscentret ved Hammerhus kom ikke i gang som forventet i 2015. Det ville ellers have gavnet erhvervslivet og været til glæde og gavn for turisterne. Derfor er det godt, at Campus-byggeriet er i begyndt - det sikrer bornholmsk beskæftigelse i et par år frem. Det er også positivt, at håndværkerfradraget fortsætter, da det stadig er en ting, som vores private kunder efterspørger.

Jeg glæder mig til den fortsatte dialog med regionskommunen i 2016. Vi taler dels om den kommunale anlægsaktivitet, og om hvordan projekterne bedst kan udbydes. I Dansk Byggeris analyse af kommunernes erhvervsvenlighed fra juni 2015 indtog Bornholm en 87. plads blandt landets 98 kommuner. Det var en tilbagegang i forhold til 2014, og derfor håber jeg, at 2016 bliver året, hvor regionskommunen for alvor sætter fokus på de rammevilkår, de pålægger erhvervslivet, og tager et ryk op på listen. Det vil gavne virksomhederne, det vil gavne beskæftigelsen, og det vil skabe endnu flere lærepladser til unge.

Godt Nytår.

Jens Koefoed er også direktør i PL Entreprise i Rønne.

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Torsdag 8-1-26 - 16:06
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 7-1-26 - 16:20
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 6-1-26 - 16:29
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 7-1-26 - 12:41
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 9-1-26 - 11:21
Dødsfald

Flere nyheder