Den går ikke

Den går ikke "Granberg"

Lørdag 14-2-15 - 22:16

Redaktionen har fra Maia Bjørka Hansen, Svaneke, modtaget følgende debatindlæg vedr. skolelukninger:

Personligt havde jeg besluttet med mig selv, ikke at kommentere på den konstante skoledebat, som Bornholm har været i igennem i en snart 40-årig periode.

Dette er begrundet i, at jeg har personlige erfaringer med i bagagen fra daværende Pedersker Skole, om hvor fatalt en skoledebat kan ramme. Det vil jeg lade ligge, og istedet forholde mig til det mildt sagt groteske forløb skoledebatten og beslutningsprocessen har taget de seneste uger.

20. november 2014 bliver "Model E" udsendt i den lovpligtige 8 ugers høringsfase. Dette er en følge af Bekendtgørelse BEK 700 af 23.06.14 samt Folkeskolelovens §40, stk. 2.

I det oprindelige og nu forkastede høringsmateriale "de facto" nedlægger man samtlige skoler/skoleafdelinger og lader en del af dem genopstå. Svaneke Skole står i høringsmaterialet til at genopstå som fødeskole med selvstændig ledelse. De eneste skoler der udmeldes fuldstændig nedlagt i den lovpligtige 8-ugers høringsfase er Vestermarie og Mosaik.

Altså er hverken nedlæggelse af Svaneke Skole eller den påtænkte nedlæggelse af en given Rønneskole udmeldt i materialet, der bliver sendt i høring den 20.11.14.

Jf. "Skole og Samfund" samt Folkeskoleloven gælder følgende:

"Den endelige beslutning om nedlæggelse skal være truffet senest 1. marts i det år, hvor skolen lukkes pr. 1. august. Forslaget om skolelukning skal med andre ord offentliggøres senest omkring 1. november året før det år, hvor skolen foreslås nedlagt. Proceduren for skolenedlæggelse skal følges, hvis skolen lukkes, men også, hvis den sammenlægges med andre skoler, dvs. ophører med at have sin egen skolebestyrelse og skoleleder."

Når man gennemlæser det forslag der sendes i høring 20.11.14, skurer det altså gevaldigt juridisk set, hvis man kan anvende høringssvar fra et nu forkastet beslutningsforslag, til at træffe beslutning om nedlæggelse af 2 skoler, som slet ikke er omtalt som nedlukningstruede i det oprindelige, og nu helt forkastede materiale.

Dette betyder altså, at Svaneke Skole først vil kunne lovligt nedlægges i august 2016 efter der er foretaget fornyet demokratisk høringsfase.

Som minimum bør der sikres Svaneke Skole samme ordnede afviklingsforløb som nu tilbydes Rønneskolen og at man samarbejder med forældre, skolebestyrelse og ansatte om en ordentlig proces samt ikke mindst sikre ro, rammer og plads til børnene.

Må jeg som en af Svanekes forældre opfordre kraftigt til, at det er den indgangsvinkel, gruppeformændene har med, til deres møde på mandag den 16.02.15.

Maia Bjørka Hansen
Dyrlæge Jürgensensgade 26
3740 Svaneke
Mor til 2 børn på hhv. 17 og 5 år

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Torsdag 8-1-26 - 16:06
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 7-1-26 - 16:20
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 7-1-26 - 12:41
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 9-1-26 - 11:21
Dødsfald
DØDSFALD Søndag 11-1-26 - 16:21
Dødsfald

Flere nyheder