Redaktionen har fra Birte Skot-Hansen, Nexø, modtaget følgende debatindlæg:
Jeg må sige, at når man nu skærer så drastisk ned på kommunalt tilskud til mange fritids- og kulturhuse for helt at tage det væk i 2016, så er det ikke kun uforståeligt, men også meget, meget beklageligt.
Det tyder desværre på en manglende politisk fritids- og kulturmæssig forståelse for værdien af vores kultur- og fritidshuse i lokalsamfundene.
Det skaber helt naturligt frustrationer, og så mange, at bestyrelsen for Nexø Fritidshus nu har kastet handsken i ringen og stopper deres store og frivillige indsats fra 31/12-2014. Fuldt forståeligt.
Jeg har for mange år siden siddet i bestyrelsen for Nexø Fritidshus, og selv om jeg ikke pt er daglig bruger af Fritidshuset, så følger jeg med i de mange ting, der foregår der. Flere tusind mennesker kommer årligt igennem huset, så jeg er enig med bestyrelsen i, at det er et kæmpetab for Nexø, at huset ikke driftsmæssigt kan køre videre. Der er nemlig grænser for, hvor meget man kan trække på frivilligheden uden en kommunal opbakning.
Politikerne snakker meget om aktive lokalsamfund, men deres handlinger er ofte meget mærkværdige. De stækker jo på mange måder lokalsamfundene med deres besparelser, så os, der bor uden for Rønne, efterhånden kun kan betragte os selv som et udkantsbornholm. Og det er altså ikke i orden.
Mange politiske besparelser skaber en kedelig og uacceptabel udvikling på Bornholm og berører manges dagligdag og muligheder. Flere og flere mærker jo, hvor svært det er at fastholde de aktive lokalsamfund, som er så specielle for Bornholm, når politikerne ikke er seriøse i deres udmeldinger om decentralisering og bevaring af aktive lokalsamfund.
Budgettet for 2015 er vedtaget, ok, men jeg synes alligevel, det kunne blive en ommer. For når først fritids- og kulturhusene på Bornholm er afviklet, så er det meget vanskeligt at etablere dem igen, også fordi folk mister modet.
Med venlig hilsen
Birte Skot-HansenStenbrudsvej 143730 NexøFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.