Redaktionen har fra Jens Koefoed, formand for Dansk Byggeri Bornholm, modtaget følgende indlæg:
Dansk Byggeris årlige analyse af kommunernes erhvervsvilkår er udkommet. Bornholms Regionskommune går 26 pladser tilbage i forhold til sidste år til en plads som nummer 79 ud af landets 98 kommuner.
Vi oplever på øen en god vækst i disse år, men det skal ikke være en kommunalpolitisk sovepude. For at fastholde den gode trend skal Regionskommunen gå forrest og skabe gode, langsigtede rammer for virksomhederne.
Et godt sted at starte er byggesagsbehandlingen. Bornholms Regionskommune er en af de kommuner i hele landet, som er længst tid om at behandle en byggesag. Det tager i gennemsnit 45 dage at få en byggesag gennem kommunen, hvilket er over dobbelt så lang tid som landsgennemsnittet. Det har vi i Dansk Byggeri Bornholm en løbende dialog med Regionskommunen om, men det halter med effekten.
Jeg tror også, at mange erhvervsdrivende her på øen gerne så, at der kom mere turbo på udliciteringen. Bornholms Regionskommune udliciterer ifølge Dansk Byggeris analyse kun 25 procent af opgaverne, hvilket placerer kommunen blandt de kommuner, der udliciterer mindst. Og det skal understreges, at her taler vi ikke om udlicitering af de ”varme hænder” som eksempelvis på ældreområdet, men udelukkende om udlicitering på de tekniske områder – områder, som en række private virksomheder allerede har maskiner til, mandskab med de rigtige kvalifikationer til, og vi er vant til at levere forsyningssikkerhed over for vores private kunder.
Vi vil i Dansk Byggeri Bornholm gerne i dialog med regionskommunen om udliciteringen på det tekniske område, især fordi det har fremgået af medierne, at Regionskommunen selv vurderer, at de udliciterer mere end de 25 procent på området.
Jeg har her nævnt blot to input, som jeg vil forvente, bliver drøftet i den kommende kommunale budgetlægning - og i efterårets kommunale valgkamp.
Jens KoefoedFormand Dansk Byggeri Bornholm Sandemandsvej 123700 RønneFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.