Færgeforlig en tikkende bombe

Færgeforlig en tikkende bombe

Tirsdag 3-2-15 - 08:12

Redaktionen har fra Peter Vesløv, formand for bestyrelsen i Business Center Bornholm, modtaget følgende debatindlæg:

Færgeforliget er en tikkende bombe under en sammenhængende regional vækstpolitik for Bornholm.

Vi vil udvikle os!
Vi vil øge antallet af arbejdspladser!
Vi vil være en attraktiv region!
Vi vil bidrage mere!

Efterårets vækstpakke sendte et klart signal. Med pakken har regeringen indset, at alle egne af Danmark skal have mulighed for at udvikle sig, skabe nye arbejdspladser, være attraktive og bidrage til værdiskabelsen i kongeriget.

Vækstpakken tog toppen af det bornholmske erhvervslivs udgifter til transport ind og ud af øen. De næste fem år kan vi konkurrere på lige vilkår med resten af Danmark.

Alt andet lige vil denne ligestilling betyde flere ordrer, flere arbejdspladser, mere købekraft, større økonomisk råderum på Bornholm.

Alt andet lige vil denne reduktion af omkostningerne betyde, at for eksempel PL Beton vil stå sig bedre i konkurrencen med det øvrige land.

Alt andet lige vil det betyde, at en virksomhed som Beck Pack Systems overvejer at lægge flere af sine fremtidige investeringer på Bornholm.

Alt andet lige betyder vækstpakken, at Madam Stoltz i Nexø kan importere og eksportere varer med færre omkostninger: Flere ordrer, flere ansatte, flere investeringer, flere skatter og mere velfærd.

Vækstpakken er ubestridt det bedste og mest virkningsfulde stykke regionalpolitik, vi har set i rigtig mange år. Vækstpakken gør, at vi på Bornholm kan konkurrere på lige vilkår.

Men færgeforligets manglende reservekapacitet er en tikkende bombe under både min begejstring og under Bornholms muligheder for at skabe udvikling.

Færge- og flyforbindelsen - kapaciteten, stabiliteten, antallet af afgange og størrelsen af billetpriserne - er afgørende rammebetingelser for Bornholms muligheder for at bidrage aktivt til værdiskabelsen i Danmark. Det er lysende klart for alle – også på Christiansborg.

Vejen til vækst på Bornholm - og alle andre steder i Danmark - handler om en god, hurtig, billig og sikker infrastruktur. Og det leverer færgeforliget ikke.

Det er ikke i orden, at Bornholm og det bornholmske erhvervsliv bliver lammet 100 procent i op til flere dage ved 15 sekundmeter vind fra den forkerte retning, af nedbrud, uheld, havarier og værftsophold. Det er ganske enkelt en trussel mod vækst og udvikling.

Regeringen og forligspartierne kan ikke være bekendt at reducere vores afhængighed af færgerne til sandsynligheder og variabler i et regneark og foretage en afvejning af antallet af gode og dårlige færgedage. Sådan kan man ikke behandle en landsdel.

Det er en statslig forpligtelse at sørge for, at det bornholmske samfund kan fungere på lige fod med andre landsdele. Derfor er det indlysende, at færgeforliget skal ændres og om nødvendigt tilføres øgede midler, så vi får den fornødne reservekapacitet.

Jeg stiller mig uforstående over for trafikpolitikernes gentagne retorik om, at 'der var en fastsat ramme', når de skal forklare den manglende reservekapacitet. Viceborgmester Steen Colberg Jensen har ret, når han siger, at det ene og alene handler om politisk vilje fra regeringens side.

Lad det være sagt med det samme: Jeg har fuld af anerkendelse af turistbranchens syn på den manglende sejlads til Tyskland - et marked i vækst, som traditionelt har betydet meget for turismen på Bornholm. Vi skal gøre alt, hvad der er muligt for at løse den problematik.

Men for at blive på den samme 'spilleplade' som politikerne på Christiansborg, så handler problematikken om reservekapacitet. Og kan vi - når vi har forhandlet reservekapaciteten på plads - skabe gunstigere forhold for hente tyske turister til øen - så vil dette være det allerbedste.

Der er imod min natur at være imod. Derfor siger jeg ja tak til en tilpasning af færgeforliget. Og ja tak til en sammenhængende regional vækstpolitik for Bornholm - uden blindgyder og faldgruber.

Med venlig hilsen

Peter Vesløv
Formand for bestyrelsen i Business Center Bornholm
Landemærket 26
3700 Rønne

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Torsdag 8-1-26 - 16:06
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 7-1-26 - 16:20
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 7-1-26 - 12:41
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 9-1-26 - 11:21
Dødsfald
DØDSFALD Søndag 11-1-26 - 16:21
Dødsfald

Flere nyheder