Redaktionen har fra kommunalbestyrelsesmedlem René Danielsson (C) modtaget følgende indlæg:
I forbindelse med budget 2015 blev det besluttet, at der skulle anskaffes tablets til den bornholmske folkeskole. Det blev der afsat små 2,5 mio kr. årligt til.
Til min store forundring har man ikke valgt, at belyse markedet for de forskellige produkter i det, at man på forhånd tilsyneladende havde forudbestemt at det skulle være Ipads fra producenten Apple.
På markedet findes der utallige tablets, som forventeligt også ville kunne løse opgaven og måske til en billigere pris?
Derfor synes jeg at det er dybt problematisk, at man ikke vælger et ganske almindeligt udbud, så alle får muligheden får at byde på opgaven. Man har i stedet valgt, at bruge en SKI-aftale (en slags kommunalt indkøbsfællesskab), hvor det at det skulle være et Apple-produkt er forudbestemt.
Nogle vil måske mene, at det her at gå i små sko – dem om det. Såfremt at man havde kunne få en tilsvarende god tablet eller lignende, som kan løse opgaven, hvorfor så fokusere entydigt på en producent?
Nogle af konkurrenterne er væsentligt billigere, og ville passe bedre til specielt udskolingen. Man holder faktisk folk for nar, når der argumenteres for at den lille lokale kommunale skole skal lukke grundet økonomi, når man ikke engang undersøger om opgaven omkring tablets til den bornholmske folkeskole kan løses af andre producenter og til billigere penge. Med detailpriserne i baghovedet vil det ikke være usandsynligt, at der kan spares et væsentlig beløb. Måske svarende til driften af en fødeskole ude på øen.
Jeg har vendt det med embedsværket, og er den vej blevet informeret omkring SKI-aftalen. Det kan godt være at der rent juridisk ikke er det store problem, men det er der moralsk over for vores børn og deres forældre.
Det er også min klare overbevisning at det politiske mandat, som blev givet i forbindelse med budget 2015 er overskredet. Der står ingen steder i budgettet at det skal være Ipads.
På den baggrund har jeg indgivet en tilsynssag til Statsforvaltningen, og ser med spænding frem til deres udtalelse.
Venlig hilsen
René DanielssonKommunalbestyrelsesmedlem (C)Almegade 2a3700 RønneFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.