Redaktionen har fra folketingskandidat Jess Christian Persson (DF) modtaget følgende indlæg:
Det var med stor glæde, jeg for et par dage siden, læste viceborgmester Søren Schows indlæg, om at der ved Bornholm skal være plads til alle fiskere.
Det forslag som lystfiskerminister Dan Jørgensen barsler med om at alle fiskegarn skal 500-1000 meter fra kysten ved Bornholm, er netop udtryk for at de påståede forbedringer for lystfiskerne, i højeste grad sker på bekostning af andre fiskere.
Ikke mindst bliver de erhvervsfiskere der er afhængige af det kystnære fiskeri efter torsk i visse perioder berørt, hvilket er stærkt bekymrende. Erhvervsfiskerne der i forvejen er truet på deres eksistens af den voldsomt voksende sælbestand. Men disse arbejdspladser samt deres afledte arbejdspladser er åbenbart ikke så meget værd som lystfiskerturismens.
Også alle de fritidsfiskere der skaber liv i de mange små havne, på strandende og i de små jollelav rundt om på øen vil blive påvirket i negativ retning. Disse fritidsfiskere skaber også en del afledte arbejdspladser og giver penge i kommunekassen via deres efterhånden dyrt betalte havnepladser. Det er ikke rimeligt at de fritidsfiskere der igennem mange år, ja måske generationer har drevet deres fritidsinteresse pludselig skal fratages deres mulighed for at fange et par havørreder en gang i mellem. Flere af de jollefiskere jeg har talt med har givet udtryk for at de så ligeså godt kan sælge deres joller og sige deres bådepladser op.
At små joller måske også skal til at sejle over en halv sømil væk fra kysten, for at sætte et par garn, kan i nogen grad også være et spørgsmål om søsikkerhed, ikke mindst om vinteren.
Nu håber jeg at viceborgmesteren, eller Venstre på Bornholm, har sendt deres helt relevante bekymring om Dan Jørgensens forslag, til deres fiskeriordfører eller venstres lokale folketingsmedlem. Således at sagen kan tages op med ministeren.
Jeg har nu sendt min bekymring om forslaget til Dansk Folkepartis fødevareordfører René Christensen der også er formand for folketingets fødevareudvalg.
Jess Christian PerssonFolketingskandidat for Dansk Folkeparti
Vestermarievej 6
3700 Rønne
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.