Kommentarer fra Morten Riis

Lørdag 3-3-12 - 13:27

Fra formandskandidat til 3F Bornholm, Morten Riis har vi modtaget følgende indlæg som svar til næstformand Merete Kochs indlæg forleden:

Kære Merete

Bare lige nogle kommentarer til dit indlæg:

Jeg er ikke klar over hvilke påstande om bestyrelsen og personalet, du mener, jeg er kommet med. Jeg har udtrykt ønske om i højere grad at kunne begejstre og engagere medarbejderne og bestyrelsesmedlemmerne, men det falder for mig at se hverken tilbage på medarbejderne eller bestyrelsesmedlemmerne.

3F's kongres, der vedtog mangfoldighedsaftalen i 2010, opfordrede afdelingerne til at implementere den hurtigst muligt, men senest d. 1. januar 2013. Der er intet til hinder for, at generalforsamlingen kan beslutte at implementere en endnu bedre aftale om repræsentation, end den KAD og SID nåede frem til.

Når du i den forbindelse siger: "I har fra første dag vidst at denne aftale (den gamle aftale mellem KAD og SID) var der". Hvad mener du så med I? Jeg har siden 2007 været medlem af 3F. Når jeg gerne sender den gamle aftale på pension, skyldes det, at jeg synes, alle medlemmer af 3F skal have lige muligheder. Det har de ikke for øjeblikket.

Urafstemninger kan være meget demokratiske, ja. Men hvorfor er det kun, hvis den siddende formand taber på generalforsamlingen, at det er vigtigt at høre medlemmerne ved en urafstemning?

I praksis er denne vedtægt en sikring af den siddende formand, som tilmed er i strid med vedtægternes § 11, stk. 1, der siger, at "Generalforsamlingen er afdelingens øverste myndighed i alle henseender." Personligt synes jeg, at forudgående debat og meningsafklaring bør være en forudsætning forud for alle væsentlige beslutninger, hvilket sjældent foregår lige så grundigt, når afstemningen foregår hjemme på parcellen.

Sandt nok kan medlemmer, der arbejder på det tidspunkt, generalforsamlingen afholdes, have et problem. Derfor er det også vigtigt, at tidspunktet meldes ud så hurtigt som muligt. For øvrigt har disse medlemmer i forvejen et problem, da de ifølge vedtægternes § 14 som hovedregel skal være til stede på generalforsamlingen for at kunne blive valgt. Og ja, det er en god idé, at kandidater til bestyrelsen fortæller generalforsamlingen, hvorfor man skal stemme på dem. Også i bestyrelsesarbejdet skal man jo kunne tale for en forsamling.

Jeg har aldrig påstået, at der ikke blev taget referater fra bestyrelsesmøderne. Jeg vil bare gerne have dem udbredt til medlemmerne. Jeg ved ikke, hvor mange medlemmer, der ved, at man kan se dem, hvis man kommer og spørger, men hvorfor ikke ligge dem på "Min Side" eller en anden intranet-løsning. Det handler jo om at inddrage alle, der har lyst til arbejdet og ikke sky dem. Og hvis man kan læse referaterne, hvorfor kan menige medlemmer så ikke deltage i møderne? Man kan jo bare have lukkede punkter, hvis der f.eks. er personsager.

Jeg påstår heller ikke, at brancheudvalgene ikke fungerer, men ønsker blot at sikre og om muligt hjælpe til med at lette deres arbejde.

Med hensyn til Folkemødet, deltog jeg på dette tidspunkt i det sidste modul af en kampagneuddannelse. Det foregik også i Allinge på Folkemødet, hvor jeg var 4 dage fra morgen til aften.

Jeg havde forud anbefalet, at vi undlod at have en bod, da jeg ikke kunne se hvem, der skulle bemande den, og da 3F som led af kampagneuddannelsen ville foretage sig noget. Vi holdte nemlig et møde for arbejdsløse, bornholmske 3F'ere, der fik mulighed for at fortælle medlemmer af Folketinget, hvordan det er at være arbejdsløs på Bornholm og hvilket cirkus, man jages rundt i. Der var 75 tilhørere, herunder flere medlemmer af 3Fs landsledelse, begivenheden blev dækket af den landsdækkende presse, Dagbladet Informations skrev blandt andet "Folket kuppede Folkemødet". Ingen af 3F Bornholms bestyrelsesmedlemmer, hverken næstformand eller formand var til stede. Prioriteringen om, at vi partout skulle have en stand, var ikke min.

Morten Riis
Holkavej 6,
3760 Gudhjem

Læs også:
Næstformand afviser kritik

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Torsdag 15-1-26 - 17:50
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 16-1-26 - 15:07
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 14-1-26 - 06:40
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 14-1-26 - 13:16
Dødsfald
DØDSFALD Torsdag 15-1-26 - 14:06
Dødsfald

Flere nyheder