Lyttes der til hjemmeplejens personale?

Lyttes der til hjemmeplejens personale?

Tirsdag 24-4-18 - 14:10

DEBAT – Redaktionen har fra Birte Skot-Hansen, Nexø, modtaget følgende indlæg:

Uhygiejnisk, uværdigt og uacceptabelt blandt andet om vaskeservietter, bad hver anden uge og rengøring hver tredje uge, skriver ældrerådet i et høringssvar, hvor de kræver en spareplan på ældreområdet taget af bordet.

Jeg kan jo kun være meget enig og undrer mig også over, at det virker, som om det administrative og til dels det politiske niveau slet ikke vil lytte til de seriøse signaler fra hjemmeplejens personale. For hvem er det, der har viden om, hvad en besparelse på 10 millioner kr. vil betyde i et i for vejen helt uacceptabelt presset system?

Disse årlige besparelsesforslag, hvor nogle fører til besparelser, må høre op. Det er nødvendigt at få en helt anden ”besparelsesvinkel” på hele området, så det ikke hele tiden er ude ”i marken,” på personale og borgerrelaterede opgaver, der skal spares.

Så det store spørgsmål, som det er nødvendigt at tage fat på, er, hvordan hjemmeplejen skal styres i fremtiden for at få et realistisk budget, at undgå årlige besparelsesforslag og ikke mindst pressede arbejdsvilkår. Vi må ha’ folk (ikke nødvendigvis dyre konsulenter) helt ”ned” i maskinrummet for at finde ud af, hvorfor området altid har underskud, og hvorfor personalet piskes uacceptabelt rundt i et tidstyranni. På mig virker hele organisationen af ældreplejen på en måde, som sikkert følger New Management principper med topstyring, for mange høvdinge og for få indianere. Ledelseslaget har fået ”gær” og er derfor svulmet voldsomt op. Men er kvaliteten i omsorgen og medarbejdernes arbejdsvilkår steget i takt med det? Det synes desværre ikke at være tilfældet. Tværtimod!

Det er vigtigt at få en samlet vurdering af hjemmeplejens organisation, ledelseslag, administration, visitation, planlægning, kontrol – effektivitets- og dokumentationskrav og rehabiliteringen.

Det skal simpelthen være et politisk krav, at nu må man finde mere ”kreative” måder at styre den hjemmepleje på, og at det ikke længere accepteres, at der peges på besparelser på de borgerrelaterede opgaver.

Jeg har tidligere peget på selvstyrende plejegrupper med større medbestemmelse og selvstændig indsats igen burde have en chance for at bevise sit værd. Det har tidligere virket tilfredsstillende, og en ændring (hvorfor?) fra det system, har jo ikke virket som en forbedring. Tværtimod. Og mon ikke arbejdsglæden og motivationen var større i disse selvstyrende grupper? Jeg tror det og hører det også fra medarbejdere, der har oplevet det.

Ting tager tid, ja, men der SKAL ske noget radikalt i den hjemmepleje. NU!

Med venlig hilsen
Birte Skot-Hansen
Stenbrudsvej 14
3730 Nexø

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Onsdag 24-12-25 - 11:06
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 23-12-25 - 14:55
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 26-12-25 - 08:37
Dødsfald
DØDSFALD Lørdag 27-12-25 - 14:08
Dødsfald
NAVNE Tirsdag 23-12-25 - 13:12
Sølvbryllup

Flere nyheder