Motorsportsbane – ja, tak

Tirsdag 9-7-13 - 16:24

Redaktionen har fra Linda Nielsen modtaget følgende læserbrev vedr. en motorsportsbane i Rønne:

Kære John Anker (Karolinevej 10, Rønne red.)

Det glæder mig, at du har en holdning. De fleste Rønneboer vil helst have centraliseret alt i Rønne, men du går den anden vej. Men det er sørgeligt, at du ikke ved, hvad du har en holdning til. Jeg er også ked af, at du føler, at Bornholms Motor Sport overtromler dig, det er dog kommunen som sætter farten.

Motorsport kan støje og svine, det kan al sport stort set. Du henviser til én dag, hvor støvet fløj ud over Haslevej. Dertil vil jeg sige, der har været kørt næsten 20 gange på øvelsesterrænet inkl. DM i folkerace (ca. 40 biler) og det er kun sket én gang i de mængder. Det skal også nævnes, at på øvelsesterrænet er der ingen afskærmning mod støv og larm.

Du glemmer, at banen bag BOFA vil være mere fredeligt og støvfrit, end meget af det, der ellers foregår. Den kommende bane ligger i en dal, hvor der er mange træer OG en vold som vil begrænse støjen og samtidig vil der ikke være vind som kan flytte støvet.

Ved en permanent bane kan der laves foranstaltninger, som gør, at generne fra kørslen vil blive minimeret så meget som muligt. Der kan vandes meget mere end nu, der kan bygges større og flere volde samtidig har DASU en støjgrænse, som er væsentlig lavere end en omfartsvej. Så alt i alt tror jeg ikke på, at du – og dine naboer – vil mærke os.

Jeg har selv været medlem af BMS i flere år – både med rally og folkerace – og desværre, møder denne sport altid modstand, men når folk kommer ud og prøve eller se, hvad det er, finder de ud af, at det er en sport som så meget andet. Af erfaring kan jeg også fortælle, at det giver kørerne en stabil ballast i daglig kørsel. Det vil sige, at det har en præventiv virkning på unge kører, som har ”racet af” inden de får kørekort. Det er også værd at tage med i betragtning.

Hvis jeg var dig, ville jeg først blive nervøs, hvis der skal lægges en golfbane. Deres golfkugler kan ødelægge dine vinduer eller lave buler i tag på bilen. Vores materialer/biler bliver på banen.

Så i stedet for en negativ holdning til motorsport, kan det være at du – John Anker og naboer – skal prøve at se det positive i sporten og fremtiden.

Venlig hilsen
Linda Nielsen
Nygade 1
3782 Klemensker

Læs også:
Modstand mod motorbane

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Søndag 11-1-26 - 16:21
Dødsfald
DØDSFALD Lørdag 10-1-26 - 09:44
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 13-1-26 - 08:27
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 13-1-26 - 16:09
Dødsfald
DØDSFALD Mandag 12-1-26 - 16:11
Dødsfald

Flere nyheder