DEBAT - Redaktionen har fra Rebecca Marx Bendixen i Nexø modtaget følgende debatindlæg:
Lad mig starte med at sige, at dette brev på ingen måde er en kritik af Lidl, deres brand eller deres produkter. Det er et opråb til både mennesker, som bor i Nexø og til de mennesker/politikere, som har været med til at tage en beslutning om at rive bygninger ned og invitere endnu en supermarkedskæde indenfor i vores by.
Da jeg hørte om projektet var min første tanke. Hvad skal vi med flere-, og har vi ikke nok supermarkeder i Nexø? Jo, bevares, det skaber arbejdspladser – lige nu og her - men vi er jo kun et vist antal mennesker i og omkring Nexø, og vi har i forvejen fire supermarkeder, hvor vi kan gøre vores indkøb. Nu får vi et til, og vi bliver ikke flere mennesker, snarere tværtimod…
Hvad gør supermarkederne den dag, der ikke er nok kunder, fordi der er for mange om de få kunder, der er? De lukker! Og når først supermarkederne lukker, så står vi tilbage med store tomme og ubrugelige bygninger, en masse arbejdsløse mennesker og intet sted at gøre vores daglige indkøb.
Min næste bekymring er alle de parkeringspladser, det medfører. Hvad er det dog for et signal, vi vil sende til folk, der kører igennem Nexø? Velkommen til Nexøs parkerings- og bilparadis. Skynd dig ind i et af vores kæmpe supermarkeder og skynd dig ud igen.
Og hvorfor er det nødvendigt at rive den fine bygning , som allerede har huset et supermarked, ned? Kan den ikke bruges igen? Jeg er udmærket klar over, at supermarkederne har en profil og et brand, og at de gerne vil have, at alting ser ud på en bestemt måde, men det har Nexø vel også? Må vi ikke som by stille krav? Har VI ikke et brand, som skal bevares? Jeg synes ikke, at en stor bygning af jern og glas, samt en stor parkeringsplads hører til så tæt på vores by midte. Men måske er det bare mig…?
Jeg synes, det er trist. Jeg kan ikke forstå, at de mennesker, som handler på Nexøs vegne, og som helt sikkert handler i bedste mening, ikke tør være mere visionære. Hvorfor tænker vi ikke ud af boksen og prøver noget nyt?
Nexø er en handelsby! Vi burde dyrke de små iværksættere, specialbutikkerne og støtte op om det, som netop gør Nexø unik! Vi er ikke Svaneke, vi er ikke Gudhjem, vi er ikke en idyllisk smuk by med en masse hoteller – Men vi kan noget andet!
Tænk, hvis man brugte energien på at støtte op om de små selvstændige butikkers fantastiske service og unikke viden omkring de produkter, de sælger og brænder for.
Tænk, hvis vi tillod os at sige nej tak til de store for at imødekomme og bevare de små – Hvo intet vover, intet vinder.
Jeg er bare en pige, der elsker sin by, Nexø, og som ser en masse potentiale. Jeg ved ikke, om der er noget at gøre. Hegnet er sat op. Beslutningen er sikkert allerede taget, men jeg er nødt til at prøve! Nexø er så meget mere end supermarkeder og store parkeringspladser.
Med venlig hilsen
Rebecca Marx BendixenFrøken NexøBredgade 15, 3730 NexøFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.