Op med pengene til LMU i Nexø

Torsdag 27-9-12 - 06:50

Redaktionen har fra Bertel Thomsen i Kolding modtaget følgende indlæg:

Folkeoplysningsudvalget i Bornholms Regionskommune har afvist at give Luthersk Missions Unge i Nexø tilskud til et folkeoplysende foreningsarbejde, der skulle have udgangspunkt i Bibelen, i Guds ord.

Alt sammen fordi udvalget føler, at det af ikke af vedtægter og ansøgningen fra LMUs Nexø, entydigt fremgår, hvordan ”der af foreningen tilbydes folkeoplysende aktiviteter i et forpligtende fællesskab.”

Dette står i netavisen Bornholm.nu i søndags. Jeg føler at regionskommunens udvalg tager et uoplyst, ikke-gennemtænkt standpunkt og reagerer. For:

I tusind år har den kristne kirke i Danmark – i mange århundrede alene, siden i samarbejde med skoler – haft et folkeoplysende formål – med udgangspunkt Bibelen, især i Jesu missionsbefaling, som den er gengivet i Mattæus kap 28 v.19-20en: …Idet I lærer dem, at holde alt det, som jeg har befalet jer.”

Biblen indeholder en lang række oplysninger om, hvordan vi skal opføre os i forhold til hinanden. Lad os bare nævne de ti bud. Dermed opfyldes folkeoplysningslovens par 14, hvorfra regionskommunen citerer at ”formålet med et forpligtende fællesskab (er) at styrke folkeoplysningen og at styrke evnen og lyst til at tage ansvaret for eget liv og at deltage aktivt i samfundslivet.”

Det står formuleret i LMUs ansøgning således at organisationen vil ”tilskynde (sine deltagere) til personligt og ordnet at deltage i Guds Riges arbejde såvel i Danmark som internationalt.”

Ordet internationalt findes også i missionsbefalingen, citeret fra de allersidste ord i Mattæus kap. 28, hvor der står at ”I skal gøre alle folkeslag til mine disciple idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer” altså ord, som også efter min opfattelse tilgodeser folkeoplysningsudvalgets ønske om, at tilbyde folkeoplysende aktiviteter i et forpligtende fællesskab.”

Altså: LMU I Nexø skal have pengene de ønsker og tilmed tak for at de vil bruge dem som de har beskrevet.

Bertel Thomsen,
Hvidtjørnevej 6,
6000 Kolding

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Tirsdag 13-1-26 - 16:09
Dødsfald
DØDSFALD Torsdag 15-1-26 - 17:50
Dødsfald
DØDSFALD Fredag 16-1-26 - 15:07
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 14-1-26 - 06:40
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 14-1-26 - 13:16
Dødsfald

Flere nyheder

PÅ FORSIDEN NU

Tirsdag 20-1-26 - 07:52 Budgetopfølgning: BRK går mod solidt overskud i 2025
NYHEDER 20.1.26 07:52

Budgetopfølgning: BRK går mod solidt overskud i 2025

DØDSFALD 20.1.26 07:34
NYHEDER 19.1.26 21:10

19 mio. kr. til sikring af Tejn Mole efter gammel forurening

Bornholms Regionskommune afsætter knap 11 mio. kr. i år – samlet regning nærmer sig 19 mio. kr.
DØDSFALD 19.1.26 16:19
DØDSFALD 19.1.26 13:12
DØDSFALD 19.1.26 09:05
NAVNE 19.1.26 06:52