Rågeregulering

Rågeregulering

Torsdag 4-2-16 - 14:31

DEBAT - Redaktionen har fra Tonni Koefoed Larsen modtaget følgende indlæg:

Så er der igen røre om råge reguleringen på Bornholm, og det er Bornholms Radio, der blæser til ilden.

Det gør de i et interview med Karsten Andersen fra DOF, der fremfører, at der skydes for mange råger - helt præcis 749, og kilden er vildtudbyttestatikken 2014/15.

Aller først vil jeg pointere, at jægere ikke kan søge rågereguleringen hos Naturstyrelsen. Det er alene grundejeren, der kan søge, og få lov til at regulere. Typisk tillades det at ungerne må reguleres i rågekolonier i maj måned, og der gives normalt kun begrundede tilladelser.

Og ofte er de lokale ansvarsbevidste jægere, der opfordres til at forestå reguleringen, og på denne måde hjælper lokalebefolkningen til at tage toppen af problemet.

Reguleringen er ikke jagt, og foregår typisk i bynære kolonier, hvor det ofte føles, som et stort problem for de lokale beboere.

Jeg syntes i grunden ikke, der er noget at komme efter.

Rågeunger er for øvrigt en fin spise.

Med hensyn til antallet af råger på Bornholm udtaler Karsten Andersen, at der ca. 3.000 – Jeg tror der er flere.

I den sidste rapport som et par af de lokale ornitologer har udarbejdet - estimerer de, at der er 1.700 reder på Bornholm, og normalt regner man med, at der kommer to råger på vingerne fra hver rede om året.

Og det giver efter min regnebog 3.400 nye råger hvert år! Så reguleres der 749, men der er stadig, og lad os her være lidt rundhåndet, 2.000 unger. Der indgår i bestanden hvert år, og lægger man så de 3.000 som Karsten Andersen siger, der er på Bornholm til, er tallet væsentlig højere.

Det er for øvrigt rigtigt at rågebestanden for en del år siden var større Bornholm. Men da levede rågerne på landet, og der var i datidens landbrug, et noget større fødeunderlag.

I dag lever en stor del af rågebestanden i byerne.

Jeg mener faktisk at der den rågebestand på Bornholm, der er plads og føde til, og jeg ser intet problem i, at der foregår en bæredygtig regulering af rågerne til glæde for den lokale befolkning.

Med venlig hilsen
Tonni Koefoed Larsen
Koordinatorer for Jægerforbundets reguleringsjægere på Bornholm

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Mandag 5-1-26 - 14:37
Dødsfald
DØDSFALD Torsdag 8-1-26 - 16:06
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 7-1-26 - 16:20
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 6-1-26 - 16:29
Dødsfald
DØDSFALD Onsdag 7-1-26 - 12:41
Dødsfald

Flere nyheder