Raket forlader Bornholm

AF Poul Erik Jessen / Søndag 12-9-10 - 15:01

Sputnik og raket skal tilbage til København - det sørger Slæbebåden Vitus for.

I Ingeniøren i dag skriver en af bagmændene, Peter Madsen:

"Slæbebåden Vitus, som pt. får service i Tejn havn, har tilbudt at slæbe Sputnik til Refshaleøen - og jeg venter, det sker inden for de næste par uger.

Vitus' reder skal have den cado, at han gør det pro bona - folk er meget hjælpsomme. En slæber i Vitus-størrelse koster typisk 30.000 kr. i døgnet.

Vi har besluttet, at det er ferie en uge endnu. Det tager tid at komme sig, hvis man virkelig har været stress-ramt. Så slemt er det ikke, men ok, mange uger uden fridage tager lidt på ens overblik.

Jeg må erkende at det kribler i fingrene - for jeg vil altså søge mine venners go for ombygning af sputnik til selvfremdreven missilfregat - og se at komme i gang.

Føntørrer

Sagen føntørrer vil forfølge os i mange år. Ikke fordi den er væsentlig teknisk - men fordi den er så sød og dejlig. Lidt a la: måneraket svigter på grund af fejl i de tændstikker der skulle antænde tredie trin - ha ha!

LOX-ventiler skal nu engang bare være tørre for at virke og ret meget længere er den ikke. Tørrer vi ventilen, tror jeg , - føn eller ej - det vil være meget svært at fremkalde den fejl en gang til.

Vi har også lært af forløbet - at uanset hvor mange vi bliver, så er den egentlige flaskehals antallet af fuldtids-folk - for det er et fuldtidsjob at katalysere de frivilliges indsats. Jeg tror også, der er nogen elskerinder, hustruer og børn, der savner deres fædre lidt.

Jeg forsøger at holde mig i ro i en uge til.

Peter Madsen."

Poul Erik Jessen

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

UGENS MEST LÆSTE

DØDSFALD Onsdag 24-12-25 - 11:06
Dødsfald
DØDSFALD Mandag 22-12-25 - 13:29
Dødsfald
DØDSFALD Mandag 22-12-25 - 00:03
Dødsfald
DØDSFALD Tirsdag 23-12-25 - 14:55
Dødsfald

Flere nyheder

PÅ FORSIDEN NU