DEBAT - Redaktionen har fra kommunalbestyrelsesmedlem Bjarne H. Kirkegaard, Kristendemokraterne, modtaget følgende indlæg:
Jeg er faktisk rystet. Tænk, at det her foregår i retsstaten Danmark. Det kan vi ikke være bekendt: Myndigheder sender fire brev ud til samme borger inden for en uges tid. En af de gode folk, som er med i mit bagland hos Kristendemokraterne, forelagde mig problemet tirsdag aften. Onsdag morgen spurgte jeg i regionskommunens administration, hvad der var gang i.
Onsdag eftermiddag fik jeg som kommunalbestyrelsesmedlem et notat, hvor indholdet rent ud sagt er forbløffende. Og det her er et resultat af – tja? Måske en ulden lovgivning eller lovsjusk – eller også er det et resultat af alt, alt for komplicerede regler – eller også er det et resultat af, at vi har overladt alt for meget til maskinel udsendelse af breve - og til for meget regelstyring.
Det er forbløffedeJeg ved, at medlemmer af Folketinget – og vel også af skiftende regeringer – læser med i Bornholms Tidende. Og her må de meget gerne læse med. Både i Justitsministeriet, i Arbejdsmarkedsstyrelsen og dem, der arbejder med regelforenkling og med digitalisering. Jeg skal lige indføje her, at ud over det notat jeg modtog, så kunne jeg på TV2 Bornholm onsdag se, hvad det her brevkaos betyder i kroner.
En modtager af kommunale breve fik den 7. december et brev om, at hun og hendes mand samlet vil få 14.575 kroner om måneden. Samme dag fik hun et brev, der fortalte, at hun alene vil få 6.932 kroner i samlet støtte - altså både integrationsydelse og boligstøtte.
Dagen efter, den 8. december, fik hun et nyt brev om, at hun vil få 11.707 kroner i støtte om måneden. Og to dage senere, den 10. december fik hun det indtil videre sidste brev om, at hun vil få 7.043 kroner om måneden.
Det er dét, jeg kalder retsløshed og brevkaos. Og det er forbløffende. Og det er svaret i det kommunale notat også – et svar, som handler om breve til modtagere af integrationsydelse, kontanthjælp og uddannelseshjælp. Faktisk kan jeg ikke huske, at jeg tidligere har hørt noget lignende. I notatet hedder det blandt andet:
Praksis skal ændres”De breve som kommunen sender, har ikke været gennem en sagsbehandlers hænder og er ikke sendt fra kommunen, men er automatisk genereret af og sendt fra KMD med kommunens logo på brevet. Det er KL og KMD, der har lavet de brevskabeloner, som benyttes.”
Min konklusion er, at så må det her kaos også kunne finde sted mange andre steder i landet. Og når kommunalt ansatte skal forklare borgerne ”de objektive” breve – så kommer selv garvede, kommunale jurister til kort. Det her er med andre ord helt galt.
Hvor kæden for alvor hopper af, ved jeg ikke. Men jeg ved, at jeg ikke vil tage ansvar for det her – som undrende kommunalpolitiker. Jeg vil kræve, at praksis bliver ændret. Eller prøv at høre et andet afsnit fra det notat, jeg modtog:
Yderst svært at forstå”Det er korrekt at brevene både er yderst svære at forstå indholdsmæssigt, da reglerne er komplekse, og sprogligt forvirrende. Da brevene er automatisk genereret har de bl.a. ingen indbyrdes sammenhæng. Når borgeren har modtaget 4 breve på en uge, så står det ikke nogen steder, hvilket af brevene der er det, som borgeren skal rette sig efter, eller hvorfor der er sendt et nyt. De mange breve om kontanthjælpsloft er bl.a. begrundet i at der finder daglige kørsler sted hos KMD og er der sket den mindste ændring, der påvirker loftet, så genberegner systemet og sender et brev. Ud over breve fra kommunen modtager borgerne også breve fra Udbetaling Danmark om beregning af boligstøtte og særlig støtte.”
Statslige myndigheder, Beskæftigelssministeriet - Arbejdsmarkedsstyrelsen, Justisministeriet, KL – måske KMD - og kommunerne, må tale sammen. Den her bevidstløse udsendelse af breve må ophøre. For der står magtesløse borgere i den anden ende. Og når det gælder integrationsydelser, så kan end ikke Flygtningevennerne hjælpe forvirrede brevmodtagere.
Brevkaos må ophøreJeg ser frem til en regelforenkling, afbureaukratisering – som folketingspolitikere ofte taler om ved festlige lejligheder. Og ikke mindst en ændret, administrativ praksis. For det her kaos må bringes til ophør. Snarest.
Med venlig hilsen
Bjarne Hartung Kirkegaard Kommunalbestyrelsesmedlem (KD)Pilebroen 11,3770 AllingeFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.