Sikke en service, BRK!

Sikke en service, BRK!

Lørdag 4-1-25 - 09:57

DEBAT - Redaktionen har fra Diana Brandt Pedersen modtaget:

"Bornholms Regionskommune understreger behovet for tilflyttere, der kan styrke arbejdsstyrken og modvirke en stigende andel af ældre borgere. Kommunen prioriterer at tiltrække familier med børn for at skabe en mere balanceret aldersprofil, der bedre afspejler resten af Danmark".

Når man læser ovenstående på Bornholm.nu, synes jeg, det virker underligt, at BRK vil prøve at tiltrække børnefamilier, når de samtidig gør alt for at skræmme dem væk igen. Dette sker ved at levere serviceniveauer i daginstitutioner, skoler og fritidshjem, der langt fra lever op til prisen i forhold til BRK’s generelle serviceniveau.

Lad mig komme med et eksempel:

Man kan opleve at hente sit barn med rød numse!

Man opholder sig i lokaler, der er sammensat med hønsenet, hvor rotter, mus og katte kan komme ind.

Bygningerne er så slidte, at man ikke selv ville have lyst til at bo der, hvis det var et privat hjem!

Dette har jeg selv oplevet med min datter i en af BRK’s kommunale institutioner. Jeg nævner ikke institutionen ved navn, for det er ikke deres skyld, men derimod BRK’s generelle negligering af pasningsområdet. Sikke en service, må man sige!

Hvordan kan I forsvare at ville tiltrække børnefamilier, når negligeringen er så markant, at det går ud over vores børns trivsel – hvad enten det er i vuggestuen, børnehaven, skolen eller fritidshjemmet (når nej, de findes jo ikke herovre, for de er sparet væk)? Hvordan kan I forsvare det serviceniveau og stadig sige, at her er godt at bo for børnefamilier?

Samtidig er I nødt til at køre sparemotorsaven gennem pasningsområdet, hvilket skaber endnu større serviceforringelser. Dem, der hver eneste dag er med til at få enderne til at mødes og give vores børn en god dag, skal løbe endnu hurtigere og mister nærværet med børnene.

BRK, tag jer sammen og se det i øjnene: I får ikke flere blivende børnefamilier, før I kan levere et ordentligt serviceniveau i forhold til pædagoger, bygninger og generel trivsel. Og da det ikke ser ud til at være en mulighed nu, kan jeg heller ikke se, hvordan det vil lykkes.

Jeg kan godt forstå, at der er ventelister – jeg ved ikke hvor lange – til de private institutioner herovre. Her har man mulighed for at få en service for pengene. Burde det ikke i teorien gå hånd i hånd, så både kommunale og private institutioner kunne levere den samme service for nogenlunde samme pris?

Og hvordan skal dette problem løses? Jeg har et forslag: Kommunalbestyrelsen bør lade være med at bruge pengene dumt på for eksempel elbusser og energiparker og i stedet fokusere på god gammeldags kernevelfærd. Det er der hårdt brug for, hvis man skal trives som børnefamilie her og have lyst til at investere i vores ellers dejlige ø.

Med venlig hilsen
Diana Brandt Pedersen
Gøngeherred 17
3700 Rønne

FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.

© Copyright 2025 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

PÅ FORSIDEN NU