Stem bornholmsk og personligt

Stem bornholmsk og personligt

Torsdag 23-5-19 - 08:00

DEBAT - Redaktionen har fra Birte Skot-Hansen, Nexø, modtaget følgende indlæg:

Da jeg for mange, mange år siden skulle stemme første gang til Folketinget, blev jeg belært af min politisk meget opmærksomme far om, at de to mandater, Bornholm altid får i Folketinget, meget gerne skulle placeres i de to store politiske grupper i folketinget. Altså Venstre og Socialdemokratiet. Derfor skulle jeg stemme personligt på en socialdemokratisk kandidat eller en venstre kandidat!

Også selv om mit politiske ståsted på det tidspunkt var et helt andet!

Bornholms to valgte folketingsmedlemmer er jo en vigtig livline til Folketingets to store partier, hvor de med deres lokalkendskab skal varetage øens interesser og orientere om og kæmpe for Bornholms særlige/egne forhold og problemstillinger. I de to store politiske grupper opnås de største muligheder for politisk indflydelse.

Og hvilke valgmuligheder har bornholmerne så ved folketingsvalget 5. juni?

Socialdemokraternes nuværende folketingsmedlem, Lea Wermelin, er ifølge meningsmålinger på Bornholm, men og også gode meningsmålinger på landsbasis til Socialdemokratiet, sikker på genvalg. Bornholm kan også være meget tilfreds med hendes store indsats og dermed genvalg.

Ved forrige folketingsvalg ”duellerede” DF’s Jess Persson og Venstres daværende folketingsmedlem Peter Juel Jensen, og det blev et tæt opgør, som betød, at Peter Juel Jensen heldigvis kunne fortsætte sin indsats i Folketinget efter det valg.

Denne gang betragter jeg Jess Persson er ude af duellen med folketingsmedlem Peter Juel-Jensen, men man kan aldrig være helt sikker. Desværre kan Venstres dårlige meningsmålinger på landsbasis få indflydelse på valget af Peter Juel Jensen, ligesom gode socialdemokratiske meningsmålinger spinkelt antyder, at socialdemokratiet måske kunne få begge bornholmske mandater.

Så med min fars rådgivnings- og vejledningsord, der stadig lyder i mine ører om et bornholmsk folketingsmedlem i de to store grupper i Folketinget, så er det Venstres myreflittige og politisk erfarne folketingsmedlem, Peter Juel Jensen, der skal fokuseres og stemmes personligt på, også uanset man rent ideologisk måske står et andet sted i den politiske verden!

Jeg håber, mange vil være enig med mig i, at det er godt at ha’ et folketingsmedlem i Venstres og Socialdemokratiets folketingsgrupper, så derfor stemmer jeg ”bornholmsk” og personligt på Peter Juel Jensen!

Jeg fornemmer også, at Lea Wermelin og Peter Juel Jensen i denne valgperiode har haft et godt politisk samarbejde til gavn for Bornholm, så jeg ser meget gerne, at deres fælles indsats i Folketinget fortsætter.

Godt ”bornholmsk” og personligt valg den 5. juni!

Med venlig hilsen
Birte Skot-Hansen
Stenbrudsvej 14,
3730 Nexø

Nyere nyhed  Ældre nyhed

Husk at Netavisen Bornholm.nu er GRATIS, fordi annoncørerne betaler. Så støt dem gerne.

© Copyright 2019 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Seneste rubrikannoncer

Indryk rubrikannonce

Seneste på forsiden

Søndag 18-8-19 - 16:48 Solon fortsat Bornholms bedste travhest

Solon fortsat Bornholms bedste travhest

TRAV - På Bornholms Brand Park kørte kusken Kenneth Nielsen for andet år i træk hesten Solon til sejr i Rønne Revisions Bornholmsmesterskab 2019.