Redaktionen har fra kommunalbestyrelsesmedlem Bente Johansen (B) modtaget følgende indlæg vedr. skoledebatten:
Kære kolleger i Kommunalbestyrelsen
Jeg har et stort ønske om at vi igen begynder at kommunikere direkte til hinanden i stedet for via pressemeddelelser. Derfor nedenstående skriv.
Jeg vidste godt, at det ville blive svært at beslutte en ny skolestruktur for hele Bornholm. Men efter de første måneders arbejde i det nye børne- og skoleudvalg, var jeg ret fortrøstningsfuld.
Det, bornholmerne helt entydigt var enige om at ønske sig, var tryghed. Tryghed i viden om at skolen også vil være der næste år. At sikre det ville kræve kompromisser og mod, men jeg troede på, at vi sammen kunne gøre det og samtidig sikre råderum til udvikling af skolen. Den positive proces i udvalget blev imidlertid kortsluttet, da hele kommunalbestyrelsen blev inddraget. Nu var det pludselig gammel viden og valgprogrammer, der kom på banen og vi spildte nogle måneder med en model bornholmerne ikke ønsker.
Resultatet af høringen fik heldigvis S og V på bedre tanker. Men samtidig ophørte den reelle politiske behandling også! Siden har de førende partier været mere optagede af at sende pressemeddelelser og kommentarer på diverse sociale medier end at udføre et solidt politisk arbejde med udgangspunkt i udvalget.
Det kom tydeligt til udtryk ved det sidste møde i Børne-og skoleudvalget, hvor sagsfremstillingen til punktet om fremtidig skolestruktur ikke længere var aktuel, men hvor der ikke inden mødet forelå et nyt forslag, man som medlem af udvalget kunne forholde sig til.
Først på mødet fik vi en mail med et nyt forslag fra formanden. Det er ikke en måde jeg bryder mig om at arbejde på. Få minutter til gennemlæsning af et forslag, er ikke nok til, at jeg vil træffe beslutninger med vidtrækkende konsekvenser for borgerne.
Borger inddragelse er godt, men når politiske diskussioner foregår ved diverse pressemeddelelser og opslag på mange forskellige, tilfældige steder i de sociale medier, mener jeg har nogen har misforstået noget.
Det mindste, man kan forvente som folkevalgt politiker, er vel en direkte kommunikation om hvad de forskellige partier mener.
Venlig hilsen
Bente JohansenKommunalbestyrelsesmedlem (B)Bialitevejen 33700 RønneFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.