Redaktionen har fra næstformand, Bornholms Forsyning A/S, Martin Sten Jørgensen modtaget følgende indlæg:
Som næstformand i Bornholms forsyning A/S, får jeg en del henvendelser fra borgere, der er bekymrede over at Forsyningen bl.a. fyrer med træflis, hvilket i de pågældende borgeres optik både vil "udrydde" de øens skove og presse prisen på træ til privat brændefyring og bygningstræ op.
Jeg finder med denne meddelelse anledning til at understrege, at det flis som Bornholms Forsyning A/S benytter, er såkaldt "skidttræ", der er blevet tilovers ved opskæring af træ til andre formål. Der er altså ikke tale om at forsyningsvirksomheden "fjerner" skov for at levere fjernvarme.
Desuden er jeg blevet spurgt adskillige gange af positivt, nysgerrige borgere om der kommer fjernvarme til klippebyerne som jeg tidligere har meldt ud, at jeg ville arbejde ihærdigt for.
Det er besluttet i Bornholms Forsyning A/S, at vi gerne vil lægge fjernevarme ud på Øst- og Nordbornholm (fra Årsdale til Allinge-Sandvig) og vi er i princippet klar til at sætte dette arbejde i gang, men om det bliver realiseret, afhænger helt og holdent om et flertal i Kommunalbestyrelsen tiltræder dette forslag på et møde i foråret, hvor den nye varmeforsyningsplan skal vedtages.
Det er også vigtigt at understrege, at det for mig ikke er væsentligt om det er flis, halm, eller el opvarmet vand der kommer ud til forbrugerne; vigtigst er det at vi vælger både det billigste, bedste og mest Co2-neutrale fyringsemne;
således er der altså ikke en konkurrence mellem El og andre fyringsformer, som nogle måske mener. Det er for mig at se ikke "enten eller", men et "både og", hvilket for så vidt angår Klimakommissionens anbefalinger, er helt i tråd med dette.
Venlig hilsen
Martin Sten Jørgensen
Dyrlæge Jürgensensgade 19
3740 SvanekeFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.