RØNNE – Bornholm kan få del i nye økonomiske gevinster, hvis regeringens planer om at styrke incitamenterne til grøn energiproduktion bliver gennemført.
I regeringsgrundlaget lægges der op til, at kommuner, som tager ansvar for udbygningen af vedvarende energi, skal kunne belønnes økonomisk. Samtidig vil regeringen undersøge, om en større del af selskabsskatten fra energivirksomheder skal tilfalde de kommuner, hvor anlæggene er placeret.
Derudover ønsker regeringen at styrke lokale borgeres muligheder for medeje af energiprojekter og øge de økonomiske fordele for lokalsamfund, der lægger jord og arealer til den grønne omstilling.
For Bornholm kan initiativerne få særlig betydning i forbindelse med Energiø Bornholm og andre kommende energiprojekter, hvor der lokalt har været fokus på, at en del af værdiskabelsen bør blive på øen.
Regeringen fremhæver, at større lokal opbakning til den grønne omstilling blandt andet kan skabes ved, at kommuner og borgere i højere grad får del i de økonomiske gevinster.
De konkrete modeller skal nu undersøges nærmere, før der kan fremlægges lovforslag.
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.