Regeringen vil fortsætte arbejdet med en mere ligelig geografisk fordeling af statslige job
RØNNE – Bornholm kan få gavn af regeringens ambition om en mere balanceret fordeling af statslige arbejdspladser i Danmark.
I regeringsgrundlaget fremhæves det, at staten fortsat skal have fokus på den geografiske placering af arbejdspladser, så flere offentlige job placeres uden for de største byer.
Målet er at understøtte vækst, beskæftigelse og udvikling i hele landet og ikke kun i de største byområder.
For Bornholm kan det være en interessant mulighed. Øen har tidligere fået tilført statslige arbejdspladser som led i udflytningen af statslige institutioner, og lokale politikere har flere gange peget på, at Bornholms særlige geografiske placering gør øen velegnet til flere statslige funktioner.
Regeringen har endnu ikke fremlagt konkrete planer for nye udflytninger, men signalerer, at en mere ligelig regional fordeling af arbejdspladser fortsat er en del af den politiske dagsorden.
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.