Redaktionen har fra Peter Vesløv, bestyrelsesformand i Business Center Bornholm, modtaget følgende indlæg:
Den offentlige høring omkring store landbaserede vindmøller på Bornholm er slut, og rigtig meget er sagt.
Det er godt, for en høringsperiode skal netop bruges til at få argumenter for og imod på bordet og planer og alternativer vendt og drejet på bedste vis.
Men den senere tids stigende røster om at se bort fra hele ideen om Bright Green Island og et 100 procent bæredygtigt og CO2-frit Bornholm i 2025, eller måske udsætte målet til 2050, er meget bekymrende.
En vigtig grund til, at Bornholm har så stor succes i øjeblikket lader sig i min optik forankre i strategien omkring Bright Green Island.
Strategien, Bright Green Island, som en bredt repræsenteret gruppe på 48 personer fra det bornholmske samfund diskuterede sig frem til i løbet af en 48 timer lang sejltur med færgen i 2007, er unik og opsigtsvækkende. Den rummer så mange perspektiver for øen og det bornholmske erhvervsliv, at den fortjener endnu mere fokus, end den har.
Vi behøver bare at hæve blikket lidt og se på det hav af små og store strategier og grønne forretningsmodeller i det private og ”offentlige” erhvervsliv, som trækker i rigtig retning i øjeblikket.
Det er disse små strategier, som hver især er med til at fastholde og måske endda skabe arbejdspladser på øen.
Det er således små strategier, inspireret af Bright Green Island, som helt aktuelt er med til at profilere Bornholm og gøre fortællingen om øen så god.
Et eksempel er virksomheden Victor Vask.
Det er ideen om Bright Green Island og et 100 procent bæredygtigt og CO2-frit Bornholm i 2025, der har ansporet Victor Vask til at udvikle et helt nyt anlæg til rensning og genanvendelse af beskidt vaskevand.
Det er et anlæg, som har meget store eksportmuligheder foran sig.
Det er også målet om CO2-frit Bornholm i 2025, der har været med til at give en virksomhed som ”Byg-Grønt” rigtig god vind i sejlene.
Vi har også flere gange hørt, at det netop er visionen om Bright Green Island, som har fået en etableret virksomhed til at flytte sit domicil til øen og har fået nye virksomheder til at etablere sig her.
EcoGrid, som er den større, ø-dækkende energistrategi, inspireret af Bright Green Island og søsat af Bornholms Energi & Forsyning, vandt for nylig EU Sustainable Energy Award foran 200 andre europæiske energiprojekter.
”Alle ville snakke med os og høre, hvad pokker det er, vi kan på Bornholm”, kunne næstformand i Bornholms Energi & Forsyning, Betina Haagensen efterfølgende berette fra prisoverrækkelsen i Bruxelles.
Ja, vi kan nemlig noget på Bornholm, og vi vil noget på Bornholm.
Det er vi nødt til at holde fast i.
Vi må ikke vakle nu, selv om beslutningerne måske bliver vanskelige og vanskeligere.
Jeg er fuldt bevidst om, at Bright Green Island-visionen fortsat kan stå på fire ben: Bæredygtig Business, Det Gode Liv, Grøn Teknologi og Naturdestination.
Derfor er min opfordring til politikerne at holde målet fast for øje.
Samtidig vil jeg gerne minde om, at vi her på Bornholm, som det eneste sted i landet, har direkte mulighed for at træffe beslutning om præcis den sammensætning af vedvarende energikilder, som opfylder alle øens målsætninger om Bright Green Island på den mest hensigtsmæssige måde.
Bornholm råder over landets eneste værktøj, der kan simulere effekterne af en strategisk energiplanlægning på øen ned i mindste detalje.
Jeg kan da kun opfordre til, at simulatoren bliver brugt således, at de mange spørgsmål måske kan blive afklaret.
Som det hedder i Bright Green Island-strategien: ”Bornholm har valgt en ny retning, og vil blive ved med at vende forhindringer til muligheder og udvikle nye løsninger på store udfordringer”.
Jeg opfordrer politikerne til at løfte ansvaret og bringe os videre frem mod 2025.
Med venlig hilsen
Peter VesløvBestyrelsesformandBusiness Center BornholmFORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2026 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.