Jazzmusik i verdensklasse bevægede, lunede og begejstrede.
Der var et pænt stort fremmøde, både af det såkaldte grå guld - og af et noget yngre publikum samt en hund af ukendt alder, da Snorre Kirk og hans Quintet gæstede Raschs Pakhuz denne blæsende søndag i november.
Den unge trommeslager Snorre Kirk har i de seneste mange år været en fast gæst på de internationale jazzklubber og festivaler, hvor han har gjort sig bemærket som sideman med nogle af de mest prominente artister fra Skandinavien, samt med internationale størrelser som Diane Schuur, Stephen Riley og Eric Reed.
Med det kritikerroste debutalbum “Blues Modernism”, der udkom på Calibrated Records i foråret 2012, og efterfølgende løb afsted med JazzSpecial- Prisen 2012,samt to nomineringer til årets Danish Jazz Awards, trådte Snorre Kirk for alvor i karakter som komponist og orkesterleder. Med dette albums samling af afdæmpede lyriske og sirlige numre, skulle man ikke umiddelbart tro at det var en trommeslagers musik der var tale om, og tankerne ledes snarere mod tydelige forbilleder som Duke Ellington og Charles Mingus.
I foråret 2015 udkom Snorre Kirks længe efterventede opfølger til successdebuten, under titelen Europa, der allerede har nået at vække opsigt og høste store roser på den internationale jazzscene, med efterfølgende optrædener på årets Art of Swing Festival i Kansas City, USA, såvel som den prestigetunge North Sea Jazz Festival denne sommer.
Med sig på scenen havde trommeslageren Snorre Kirk et interskandinavisk stjernehold, bestående af: Jan Harbeck – tenorsaxofon, Tobias Wiklund – kornet, Magnus Hjorth – klaver, Lasse Mørck – bas.
FORKERTE FAKTA? Bornholm.nu skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: red@bornholm.nu.
© Copyright 2024 Bornholm.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.